2023 blev et rekordår for dansk turisme, når det kommer til antallet af overnatninger.
Og ifølge en analyse fra Dansk Industri står 2024 til at blive endnu et rekordår for branchen.
- Det her år er det bedste, jeg har haft i min virksomhed, fortæller Anne-Mette Agdal, der er selvstændig rejseguide på Lolland.
Måske kan de det, der står på papiret, men det er begrænset, hvor meget de ved om den danske kultur.
Tal fra VisitDenmark viser, at de 12 kommuner, som TV2 ØST dækker, sammenlagt havde 4.930.988 overnatninger sidste år.
Sendeområdets helt store turistmagneter er kommunerne Lolland og Guldborgsund, der til sammen havde over to millioner overnatninger i 2023.
Det er en stigning på 2,3 procent i forhold til året før.
- Folk kommer hertil fra Tyskland, Italien og Holland, og mange af turisterne kommer nu, fordi det er blevet for varmt nede sydpå, uddyber Anne-Mette Agdal.
Uddannelserne forsvinder
Anne-Mette Agdal er selvstændig rejseguide og blev færdiguddannet som turistfører på Roskilde Universitet i 2011.
På trods af stigningen i antallet af turistovernatninger eksisterer den uddannelse ikke længere. Den lukkede i 2023.
- Jeg synes, det er ærgerligt, når vi hele tiden taler om, at Danmark skal være et turistland, at vi så ikke kan give turisterne, der kommer hertil, den rette formidling og service, siger Anne-Mette Agdal.
Det er ikke kun turistføreruddannelsen, der er lukket. Flere andre uddannelser inden for turisme eksisterer ikke længere.
I januar 2024 lukkede SDU ned for kandidatuddannelserne cand.negot i turisme og European Master in Tourism Management, og fra september i år lukker Aalborg Universitet for kandidaten 'Tourism', på universitetets campus i København.
Hvad er en turistfører?
Uddannelsen til turistfører kan tages i 2 år på deltid eller 1 år på fuldtid, og uddanner guides for danske og udenlandske turister.
Som turistfører lærer man at skabe oplevelser og formidle viden om dansk historie, danske samfundsforhold og kunst og kultur, og du får redskaber til at arbejde innovativt med oplevelsesdesign.
Kilde: UddannelsesGuiden
SDU oplyste i starten af året, at lukningen skete som del af en større sparerunde.
- Det drejer sig om uddannelser, som ikke længere er økonomisk bæredygtige grundet for få studerende, skrev universitetet på deres hjemmeside.
Et spørgsmål om økonomi
Ifølge professor Lars Fuglsang, der er tilknyttet Center for Turismeforskning på Roskilde Universitet, sker udviklingen som del af en større tendens, hvor universiteterne prioriterer få uddannelser med mange tilmeldte.
- På universiteterne kan man ikke se et stort marked for at tilbyde turismeuddannelserne. Man vil gerne have eleverne ind på nogle større kurser for at få økonomien til at hænge sammen, siger Lars Fuglsang og fortsætter.
- Men det er lidt et paradoks, at man lukker de her uddannelser. For vi bruger rigtig meget af den viden, vi har på området, siger han.
Bryder med tendens
Det er dog ikke på alle uddannelsesinstitutioner, hvor turismeuddannelserne forsvinder.
På Zealand i Roskilde åbner man nemlig for en helt ny turistføreruddannelse med studiestart til oktober i år.
Alle kommuner, med respekt for sig selv, har turisme som en del af deres erhvervsstrategi.
- Væksten er enorm på turismeområdet, siger rektor for Zealand, Rasmus Frimodt, der ser en særlig værdi i at have uddannede rejseguides.
- Vi tror ikke på, at det er noget, man kan gøre autodidakt, hvis det skal gøres godt. Derfor vil vi gerne støtte uddannelsessiden og forskningssiden af turismen, siger rektor for Zealand Rasmus Frimodt.
Zealand tilbyder også andre uddannelser som 'Service og Oplevelsesøkonom' og 'Event Management og Økonomi', som rektor Rasmus Frimodt mener, er med til at skabe nogle gode rammer for turistføreruddannelsen.
- Uddannelserne har nogle naturlige overlap, og for os er det derfor oplagt at åbne turistføreruddannelsen for at understøtte erhvervslivet på endnu et område, forklarer han.
Skal sikre vækst i landområder
Selvom det er København, de fleste turister i Danmark besøger, så fylder turismebranchen også andre steder i landet.
- Alle kommuner, med respekt for sig selv, har turisme som en del af deres erhvervsstrategi, mener Rasmus Frimodt.
Ude i landkommunerne er sommersæsonens turismeomsætning vigtig for lokale virksomheder, og ifølge professor Lars Fuglsang, er viden en vigtig del af at kunne udvikle sig i området.
- Hvis man skal prøve at sætte økonomien i gang i landdistrikterne, så skal man blive ved med at skabe viden om hvordan man gør, for at komme ud over rampen og tiltrække flere turister, siger han.