Det var en helt almindelig torsdag i bageriet på Enø, hvor både hjemmelavet brød og is blev svinget over disken på fornøjelig vis.
De sociale medier bliver en ren bombe, som vi går rundt med i hånden
Men pludselig blev stemningen ændret, da en utilfreds kunde kom ind og tog kontakt til en af de yngre medarbejdere.
Ejeren af Enø Bageri fortæller til TV2 ØST, at kunden havde fundet en stump papir i det brød, han havde købt.
Det beklagede de mange gange, og kunden fik efterfølgende to andre brød med hjem for at kompensere for den uheldig hændelse.
Men det var, ifølge ejeren, ikke nok for kunden, der endte med at anmelde bageriet dårligt på Facebook, fordi han ikke fik penge i kompensation.
- Det rammer en personligt, når der er 50 personer, der kommenterer negativt og giver os nul stjerner. Vi er ikke perfekte, men der skal også være ræson i den. Man mister lidt motivationen, fortæller han.
Valgte at svare igen
Han valgte derfor selv at lave et opslag på bageriets Facebookside, hvor de erkender, at de havde lavet en fejl.
- Jeg skal begrænse skaden. Folk skal vide, at selvfølgelig laver vi en fejl, og vi står ved det. Derudover gjorde jeg det for at beskytte de unge mennesker, siger Klaus Nielsen.
Der gik ikke lang tid før, at det, der begyndte at ligne en såkaldt shitstorm mod bageriet, blev vendt på en tallerken.
Opslaget fra bageriet har fået over 12.000 likes og flere tusinde kommentarer.
- Det er dejligt at se, for det havde jeg ikke regnet med. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal reagere, for det er helt vildt, at der er så meget kærlighed. Det er helt enestående, siger Klaus Nielsen.
Sociale medier er som en bombe
Ifølge Bjarne Rostbøll Christiansen, der er lektor i strategisk kommunikation ved Cphbusiness, skal man være påpasselig med, hvordan man deler indhold på de sociale medier.
- De sociale medier bliver en ren bombe, som vi går rundt med i hånden. Man skal ikke poste, når man er ophidset, fordi ens opslag kan spredes hurtigt. Det er det, der er så giftigt ved de sociale medier - også fordi informationen bliver så unuanceret, siger han.
Han påpeger, at modtagerne også i denne situation ikke får hele sandheden med - hverken fra kundens perspektiv eller fra bageriet.
- Det, der sker, er, at kunden får masser af likes, og det spredes, og bageren får masser af likes, og det spredes, men ingen af os på den anden side af skærmen har stået i forretningen og set, hvad der er sket, siger han og fortsætter:
- Vi ved ikke, hvor stort det der papir er, og vi ved ikke, hvordan det føles at få det papir i munden, men det afholder os desværre ikke fra at dømme i sagen, og det er det, der er så farligt.
Kan være farligt for små forretninger
Sure opslag som det, Enø Bageri har oplevet, kan have konsekvenser især for mindre forretninger, der afhænger af lokalbefolkningen, påpeger lektoren.
- Man kan i høj grad skade små forretninger rigtig meget ved at få dem med i en shitstorm. Det afhænger af, hvor mange der er med, og hvor afhængig virksomheden er af den gruppe, det nu bliver delt med, siger Bjarne Rostbøll Christiansen.
TV2 ØST har taget kontakt til bageriets kunde.
Han ønsker at fremgå anonymt i artiklen, da “sagen har taget en drejning”, og han er bekymret for sin egen og sin families sikkerhed.
- Jeg har set, hvad bageriet har lagt op på deres Facebookside, og det er en version, som jeg slet ikke kan genkende. Det har ikke været min hensigt at ødelægge deres forretning med mit Facebook-opslag. Jeg ville blot gøre opmærksom på, hvordan jeg oplevede situationen, som var noget anderledes end bageriets opfattelse, siger han.