Der manglede bare en pigegarde for fuld musik og en saks til at klippe snoren til den nye havn i byrådssalen i Næstved i aftes.
Politikerne blev ret højstemte.
- Det er en kæmpestor dag i dag (tirsdag, red.). Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi har været store tilhængere af udviklingen på inderhavnen med boliger, cafeer, kontorer, overnatningssteder og så videre.
- Men vi har samtidig også været store tilhængere af at bevare erhvervshavnen. I dag træffer vi måske den vigtigste beslutning i kommunens historie i rigtig mange år, fastslog Rune Kristensen (K).
Kristian Skov-Andersen (V) supplerede:
- I morgen er Næstved ikke helt den samme by som i dag. I morgen er Næstved forhåbentlig for alvor på vej til et nyt og bedre sted. Vi vil gerne være med til at skrive det her kapitel af byens historie, sagde han.
Det er os der skal beslutte om vi vil bruge pengene på en ny havn. Og det vil vi ikke. Vi vil langt hellere Investere de penge på for eksempel børneområdet.
Der er dog et stykke vej til, at der kan klippes åbningssnore ved den kommende erhvervshavn.
I aftes blev det store flertal i byrådet blot enige om at gå videre med de undersøgelser, der er en forudsætning for, at havnen kan flyttes ud i kanalen på den anden side af svingbroen.
Det understregede Torben Johansen (K), der også er formand for bestyrelsen i Næstved Havn.
- Vi har en lang historie med havnen – 94 år - der nu kan fortsætte. Nu træffer vi den næste store beslutning. Nemlig en udflytning. Men det er ikke en endelig godkendelse. Nu godkender vi, at vi fortsætter med projektet, sagde Torben Johansen (K).
Plads til byudvikling
Der skal være plads til byudvikling på de centrale arealer midt i Næstved, og derfor vil politikerne flytte erhvervshavnen væk fra inderhavnen og ud på den anden side af svingbroen til kanalen ved Ydernæs.
Trist og ærgerligt at man ikke kan stole på samarbejdspartnere.
Så langt er politikerne enige.
- Det er en sag, der har vakt stor opmærksomhed. Både i medierne og blandt borgerne. Der har været en stor debat om havnens fremtid. Det kan jeg godt forstå. Havnen er en synlig del af vores historie, lød det fra borgmester Carsten Rasmussen (S).
Men politikerne er ikke enige om prisen.
Den er lige nu anslået til 365 millioner kroner. 340 millioner til at bygge havnen og 25 millioner til nyt materiel. Det er langt mere end forudsat i den plan, som et flertal i byrådet tidligere har vedtaget.
I maj 2023 holdt flertallet bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten pressemøde i netop havnen. De fire partier var enige om, at udflytningen af havnen maksimalt måtte koste 100 millioner kroner.
Nu bliver prisen altså mere end tre gange så høj, og Jette Leth Buhl (SF) stak da også til Socialdemokratiet.
- Vi var enige om en ramme på 100 millioner kroner til udflytningen af havnen. Den beslutning holder vi fast i. Trist og ærgerligt, at man ikke kan stole på samarbejdspartnere. Men sådan er politik nogle gange, sagde hun.
Lynanalyse
Havnesagen viser, at borgmester Carsten Rasmussen (S) bag den gemytlige facon er en politisk kyniker. Med beslutningen om at køre videre med havneplanerne får han købt sig ro på havnefronten frem mod valget næste år. Oppositionen kan ikke angribe ham for at være erhvervsfjendtlig - i hvert ikke med havnen som argument.
Den kanon var ellers kørt i stilling.
Og alle de svære beslutninger om havnen skal nu først træffes efter valget.Til gengæld må hans kolleger i flertalsgruppen - SF, Radikale og Enhedslisten - nok spørge sig selv, om man kan stole på aftaler med borgmesteren. Da han og de tre andre partier i maj 2023 præsenterede deres fælles plan for havneudflytningen, måtte den koste 100 millioner kroner. Sådan var det bare. Nu bliver prisen anslået til 365 millioner kroner. En regning, der jo skal betales af de værdier, som kommunen ejer gennem havnen.
Det er for hård kost for de tre støttepartier. Men måske er i de i gang med at gøre en anden regning op, som de præsenterer for Carsten Rasmussen, når stemmerne er talt op efter valget den 18. november 2025.
For de 365 millioner får Næstved Havn:
700 meter kajkant, der strækker sig fra svingbroen og ud til mundingen af kanalen nær ved lystbåde- og jollehavnen på spidsen af Ydernæs.
På den modsatte side af kanalen – ved Stensbæksholm – skal der graves et såkaldt svajebassin. Det betyder, at skibene kan vende uden at skulle hele vejen ind gennem svingbroen til inderhavnen for at foretage manøvren.
Anlægget af den nye havn betyder, at den sidste del af Kanalvej bliver lukket. Der skal i stedet etableres en ny vej til den tunge trafik fra havnen og til lystbådehavnen tværs hen over Ydernæs til rundkørslen ved Industrivej og genbrugspladsen.
Kommunen ejer havnen
Næstved Havn er ejet af Næstved Kommune, men det er ikke kommunekassen, der direkte skal betale for den nye havn.
De mange millioner skal findes ved at sælge havnens arealer i inderhavnen og i Karrebæksminde - men det er også skatteborgernes penge, pegede den radikale Andreas Pourkamali på.
- Det er os, der skal beslutte, om vi vil bruge pengene på en ny havn. Og det vil vi ikke. Vi vil langt hellere Investere de penge på for eksempel børneområdet eller på at udvikle vores by, fastslog han.
Planen er ellers, at den nye havn kan stå klar i 2032, men det er langt fra givet, at planerne kan realiseres.
Naturbeskyttelsen
Beboerne i landsbyen Stenbæksholm har bebudet, at de vil klage. De vil ikke have et svajebassin i baghaven. Svajebassinet kommer også i karambolage med den lille flyveplads, der ligger nær Stenbæksholm.
Endelig er der spørgsmålet om naturbeskyttelse. Havnen skal bygges klos op ad Natura 2000-område. Det vurderede Tommy Lindgaard (EL) vil bremse projektet.
- Der er store naturinteresser i området, samtidig er der forurening på Ydernæs. Jeg synes, vi smider gode penge efter dårlige. I siger, at Næstved ikke er det samme by morgen. Det har I ret i, siger han og fortsætter:
- Vi bliver kendt for at bruge fem-ti millioner kroner på at undersøge et urealiserbart projekt, sagde Tommy Lindegaard (EL).
Enhedslisten, SF og radikale stemte imod forslaget. De øvrige 27 medlemmer af byrådet stemte for at gå videre med planerne.