Molslinjens ekspansion koster klimaet dyrt

Molslinjen har udledt langt mere CO2 per passager på ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft, efter rederiet har fordoblet antallet af afgange.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I sommerferien 2023 har Molslinjen satset massivt på ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft.

Antallet af afgange er mere end fordoblet til 184 fra 88 sejladser i samme periode sidste år.

quote Det hænger ikke sammen

Jeppe Juul, seniorrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling

Det øgede udbud har også præget det samlede passagerantal i en positiv retning.

Nogen fordobling i passagerantallet har sommerens store satsning dog ikke kastet af sig.

Sidste år brugte Molslinjen den større Express 2 på ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft. I år har rederiet primært anvendt den ældre og mindre hurtigfærge Max.
Sidste år brugte Molslinjen den større Express 2 på ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft. I år har rederiet primært anvendt den ældre og mindre hurtigfærge Max. Foto: Molslinjen/PR

Det samlede antal passagerer er steget fra lige knap 55.000 sidste år til lige godt 68.000 i år, oplyser Molslinjen.

Sammenlignet med sidste år er det gennemsnitlige antal passagerer på hver afgang således faldet fra 624 til 370.

Læs også
Molslinjen indsætter ekstra kapacitet fra Sjællands Odde
Læs også
Molslinjen indsætter ekstra kapacitet fra Sjællands Odde

Umiddelbart kan tallene tegne et billede af, at rederiet har øget sine udgifter betragteligt uden en tilsvarende indtjening i form af flere passagerer.

Men sådan hænger det ikke sammen, lyder det fra kommunikationschef Jesper Maack:

- Antallet af passagerer er steget væsentligt – men de er fordelt på flere afgange, siger han og peger på, at Molslinjen i år har indsat en mindre færge på ruten.

Sidste år brugte Molslinjen den større Express 2 på ruten. I år har rederiet primært anvendt den ældre og mindre hurtigfærge Max.

Jesper Maack er kommunikationschef for Molslinjen. Ifølge ham er flere afgange en afgørende forudsætning for at få flere passagerer på en rute.
Jesper Maack er kommunikationschef for Molslinjen. Ifølge ham er flere afgange en afgørende forudsætning for at få flere passagerer på en rute. Foto: Molslinjen/PR

Jesper Maack ønsker ikke at gå i detaljer med økonomien bag sommerens sejladser, eller hvordan budgettet hænger sammen, når der har været færre passagerer til at betale udgifterne for flere afgange.

quote Vi er i fuld gang med en stor omstillingsplan til grøn transport. Men vi er teknologiudfordret

Jesper Maack, kommunikationschef, Molslinjen

Dog siger han:

- Det hænger sammen på den måde, at omkostningerne på Max er nogle andre, end de er på Express 2.

- Det er mindre brændstof og mindre personale. Det er gynger og karruseller, for det er en mulighed for at opdyrke noget ny trafik på den rute, fordi vi har en færge i overskud, tilføjer Jesper Maack.

Klimaregningen vokser

Et er økonomien i ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft. Noget andet er miljø og klima, hvor billedet ser ganske anderledes ud.

Selvom Molslinjen i år har sejlet med en mindre færge, er det samlede brændstofforbrug til de 184 afgange steget markant sammenlignet med sidste år.

Læs også
Sådan rammer klimaforandringer din kommune
Læs også
Sådan rammer klimaforandringer din kommune

Mere brændstof betyder mere CO2 udledt til atmosfæren. Det forklarer Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

Så meget CO2-udleder rejsen med Molslinjens færger

  • Express 2: cirka 294 kilo CO2 per kilometer

  • Max: cirka 256 kilo CO2 per kilometer

Ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft er 54 kilometer lang. På denne tur udleder Molslinjens færger:

  • Express 2: cirka 15,9 ton CO2

  • Max: cirka 13,8 ton CO2

I 2022 sejlede Express 2 på ruten, hvor der i gennemsnit var 624 passagerer med ombord. Det svarer til et CO2-udslip på 25 kilo per passager.

I 2023 sejler Max på ruten, hvor der i gennemsnit har været 370 passagerer med ombord. Det svarer til et CO2-udslip på 37 kilo per passager.

Kilder: TEMA 2015-modellen af COWI/Transportministeriet og Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

TEMA 2015-modellen er et beregningsprogram, der kan blandt andet kan udregne CO2-aftryk ud fra oplysninger om transportmiddel, rute og afstand. Modellen ejes af Transportministeriet.

Selvom Molslinjen har haft flere passagerer med ombord mellem Sjællands Odde og Ebeltoft, så er det gennemsnitlige CO2-aftryk per flyttet passager steget fra 25 til 37 kilo CO2 på overfarten, svarende til en stigning på næsten 50 procent.

- Det er klart, det hænger ikke sammen. Og det hænger heller ikke sammen, når vi ser tilbage på endnu en sommer, der med alt sin tydelighed har vist – ligesom forskningen viser – at der er klimaforandringer, siger Jeppe Juul.

Jeppe Juul er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling. Han peger på, at færger generelt er effektive, når det handler om at flytte mange passagerer og fragt. Men i modsætning til både tog, biler og fly er der stadig lang vej til skibsfarten bliver CO2-neutral, siger han.
Jeppe Juul er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling. Han peger på, at færger generelt er effektive, når det handler om at flytte mange passagerer og fragt. Men i modsætning til både tog, biler og fly er der stadig lang vej til skibsfarten bliver CO2-neutral, siger han. Foto: Tina Mortensen - TV ØST

Ifølge Jeppe Juul er der de seneste år fundet løsninger for at gøre en lang række transportformer mere miljøvenlige.

- Søfarten er det, vi mangler. Det er pinligt, vi ikke er længere med at omstille søfarten (til at sejle på CO2-neutralt brændstof, red.), siger han og tilføjer:

- Vi mangler en politisk vilje, for det ser ikke ud til, at vi kan overlade det til private virksomheder som Molslinjen, selvom de i høj grad lever af store statslige tilskud.

Færgen Max har tidligere sejlet på Molslinjens rute til Bornholm. Nu vil rederiet bruge færgen til at opbygge ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft med flere afgange for at tiltrække flere passagerer.
Færgen Max har tidligere sejlet på Molslinjens rute til Bornholm. Nu vil rederiet bruge færgen til at opbygge ruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft med flere afgange for at tiltrække flere passagerer. Foto: Molslinjen/PR

Den udlægning er Jesper Maack fra Molslinjen uenig i.

- Lige nu løser vi den opgave, vi har som kritisk infrastruktur i Danmark, siger han og tilføjer: 

- Vi er i fuld gang med en stor omstillingsplan til grøn transport. Men vi er teknologiudfordret lige nu af, at der ikke er nogen teknologi, vi kan benytte os af.

Læs også
Fire ø-færger får milliontilskud til grøn omstilling
Læs også
Fire ø-færger får milliontilskud til grøn omstilling

Molslinjen nedsatte sidste år hastigheden på sine færger på grund af de høje energipriser, hvilket ifølge rederiet gav en besparelse på brændstof og dermed også CO2 på omkring fire procent.

Foruden ruten til Ebeltoft sejler Molslinjen også til Aarhus fra Sjællands Odde.


Nyhedsoverblik