Vejbyggeriet i Danmark kan være på vej i en grønnere og mere bæredygtig retning, hvis Vejdirektoratet lykkes med deres nye forsøg med at benytte det såkaldte slaggegrus i bærelaget under asfalten, når der bygges nye veje.
Forsøget med at benytte slaggegrus som erstatning for de naturlige sand- og gruslag under asfalten finder sted ved Tappernøje, hvor der bygges nye ladeparker og lastbilparkeringspladser på rastepladserne.
Slaggegrus er et restprodukt fra affaldsforbrændingen og hvis forsøget går godt vil det være med til at løfte presset på grusgravene på Sjælland, hvilket også betyder, at man sparer på de naturlige råstoffer, som man på sigt forventer kan blive en mangelvare mange steder i landet.
I følge Vejdirektoratet viser foreløbige undersøgelser af slaggegrus, at det kvalitetsmæssigt er på niveau med traditionel grus.
En besparelse på en million kroner
Vejdirektoratet forventer, at brugen af slaggegrus fremfor naturlige råstoffer vil give en besparelse på en million kroner og 100 tons CO2, når de bygger den nye ladepark i Tappernøje.
I følge Charlotte Weiss-Pedersen, som er projektleder i Vejdirektoratet er det meget positivt, at der findes et alternativ til de naturlige råstoffer.
Hun fortæller også, at man har valgt området ved Tappernøje, da der er en relativt lav trafik belastning.
- Vi har valgt at afprøve slagger, som erstatning for råstoffer på de her to ladeparker ved Tappernøje, fordi det er nogle afgrænsede områder med lav trafik belastning. Derfor tænker vi, at det er et udmærket område at lave sådan et forsøg, siger hun.
Samme kvalitet som almindeligt grus
Slaggegrus har i mange år været brugt som bundsikring eller fyld i eksempelvis dæmninger. Men på nuværende tidspunkt er Vejdirektoratet i gang med at udarbejde en ny vejregel, som gør, at slaggegrus også kan anvendes i selve bærelaget lige under asfalten, som det gøres i forsøget i Tappernøje.
Når man anvender slaggegrus til byggeri af veje eller cykelstier, bliver slaggegrusset indkapslet for at sikre imod nedsivning af regnvand til grundvandet. Det gør man blandt andet ved at etablere en tæt belægning af asfalt over slaggegrusset eller udlægge en tynd hinde, inden der lægges jord eller græs ovenpå materialet.