Når der skal bruges lynhurtig hjælp, eller når hjælpen skal frem til svært tilgængelige steder, er det virksomheden Norsk Luftambulanse, der rykker ud i hele Danmark.
Men fra 1. oktober 2023 er det franske virksomhed SAF Helicopteres, som driver regionernes fire akutlægehelikoptere i blandt andet Ringsted.
Det står klart efter en udbudsrunde, hvor også Norsk Luftambulanse og svenske Babcock deltog.
- Vi har haft tre yderst velkvalificerede operatører til at byde på opgaven. Derfor er jeg rigtig, rigtig tryg set fra Region Sjællands synspunkt, siger Benny Jørgensen, præhospital direktør i Region Sjælland.
SAF Helicopteres vil samarbejde med Odense-virksomheden UNI-FLY, der skal stå for løbende service, vedligehold og hangarfaciliteter. Selve helikopterpersonalet vil være ansat i SAF Helicopteres, mens det medicinske personale fortsat er ansat i de enkelte regioner.
Håber, at personalet vil fortsætte
Forhåbningen er, at det erfarne personale fra Norsk Luftambulanse vil fortsætte deres virke hos den nye leverandør.
- Personalet, som flyver helikopterne i dag, er et meget dygtigt og dedikeret personale. Det er både regionernes og mit ønske, at de vil ønske at arbejde hos SAF Helicopteres, men det er naturligvis helt frivilligt for dem, siger Benny Jørgensen.
Selvom SAF Helicopteres formelt overtager opgaven fra 1. oktober 2023, vil der for en sikkerhed skyld ske en blød overgang fra den gamle til den nye leverandør.
- Det kommer til at ske løbende ned gennem landet, så vi ikke skifter ud på alle landets fire baser på samme dag klokken 12. Skiftet foregår i en glidende overgang i ugerne før og efter kontraktstarten, siger Benny Jørgensen.
VIDEO: I 2020 fortalte TV2 ØST om de helt særlige arbejde med at drive lægehelikopteren i Ringsted:
Prisen blev afgørende
De tre virksomheder, som bød på opgaven, blev vurderet på parametrene kvalitet, driftssikkerhed og pris. Alle tre virksomheder scorede 9 ud 10 point i kvalitet og driftsikkerhed. Prisen blev dermed det afgørende, og derfor kunne SAF Helicopteres vinde med deres bud, som årligt er 17 millioner billigere end den nuværende aftale med Norsk Luftambulanse.
Hvordan kan I være sikre på, at borgerne i Region Sjælland får en mindst lige så god ordning, når den er 17 millioner billigere?
- At ordningen er 17 millioner kroner billiger er ikke ensbetydende med, at den er 17 millioner kroner dårligere. Det er sådan, markedsprisen er lige nu, og det er en meget gennemarbejdet kontrakt, som man skriver under på. Der er også bod, der skal betales, hvis man ikke leverer det, kontrakten beskriver, siger Benny Jørgensen og fortsætter:
- Opgaven har været udbudt på det frie marked, og der er vi da særdeles tilfredse med, at vi har 17 millioner kroner mere til sundhed hvert år. Det er vores opgave at få så meget sundhed for pengene.
Større og bedre helikopter i Ringsted
Præhospital direktør i Region Sjælland, Benny Jørgensen, understreger, at borgerne kan forvente mindst lige så god service med den nye leverandør. Faktisk vil den på et enkelt punkt blive bedre, fordi der på basen i Ringsted vil komme en ny helikopter - Airbus Helicopters model EH145 - som har flere fordele. Modellen har allerede været på prøve i Region Sjælland, hvor den har fået stor ros.
- Behandlingskabinen, hvor lægen skal arbejde, er markant større. Det giver bedre arbejdsbetingelser for lægen, og det giver mulighed for, at pårørende kan komme med. Det giver også bedre faciliteter, når patiententer skal flyttes mellem hospitaler, siger Benny Jørgensen.
- Skal vi overføre en kritisk syg patient fra for eksempel Nykøbing Falster til mere avanceret behandling på Rigshospitalet, har vi en helikopter, hvor vi kan løse den opgave væsentligt bedre, forklarer Benny Jørgensen, præhospital direktør i Region Sjælland.
Selvom den nye EC145-helikopter er større, vil den fortsat være i stand til at lande på de samme, svært tilgængelige steder som for eksempel veje og grønne områder i villakvarterer, fastslår direktøren. Samtidig er der bedre forhold, når patienten skal ind og ud af helikopteren.
- Vi har haft den i en prøveperiode, og lige siden da har det været et stort ønske fra mig, at vi fik den model i Region Sjælland, siger Benny Jørgensen.
Franskmænd udelukket i første omgang
Selve arbejdet med at sætte driften af akutlægehelikopterne i udbud har været en lidt kompliceret affære.
Inden virksomhederne kunne byde på opgaven, skulle de prækvalificeres. Af de tre virksomheder, der var interesserede, var det dog i første omgang kun den nuværende operatør, Norsk Luftambulanse, som blev fundet egnet ud fra de kriterier, regionerne satte op.
Regionerne var dog ikke tilfredse med, at der ingen konkurrence ville være, og derfor blev udbuddet annulleret, og et nyt udbud med justerede kriterier blev sat i værk med frist først i 2021.
Er du tryg ved, at SAF Helicopteres skal stå for driften, når de i første omgang ikke kunne kvalificere sig til at byde på opgaven?
- Ja, det er jeg. Det var nogle andre kriterier, der gjorde, at man i først omgang kun godkendte Norsk Luftambulanse. Men i regionerne havde vi et ønske om, at udbuddet skulle gennemføres med bedst mulig konkurrence, og derfor ændrede vi kriterierne, siger Benny Jørgensen, der understreger, at alle tre virksomheder i sidste ende fik lige mange points i vurderingen af både kvalitet og driftssikkerhed.
Benny Jørgensen understreger, at han var været meget glad for samarbejdet med Norsk Luftambulanse, som især på det tekniske område har skabt nye muligheder.
- Blandt andet er de begyndt at flyve med natbriller, så man kan se tydeligt om natten. De har været med til at flytte akutlægehelikopterne ind i en helt ny tidsalder, siger Benny Jørgensen.
Fakta om SAF Helicopteres og UNI-FLY
- SAF står for Secours Aérien Français, hvilket kan oversættes til Fransk Lufthjælp.
- Virksomheden har løst opgaver med at flyve flyve rednings- og akutlægehelikoptere siden 1979, hvor de blandt andet har fløjet under vanskelige vejrforhold i Alperne og Pyrenæerne.
- SAF opererer i dag 37 helikoptere, heraf 25 akutlægehelikoptere, fordelt på 21 baser. De har endvidere deres egen flyoperative træningsorganisation inklusive helikopter-simulatorer.
- UNI-FLY blev etableret som helikopterselskab i 1970 i Danmark.
- UNI-FLY vil med afsæt i sine hangar- og værkstedfaciliteter i Odense blandt andet bistå SAF med den løbende service og vedligehold af akutlægehelikopterne og den daglige drift.
Kilde: Pressemeddelelse fra regionerne