Lokal jernbane lider under udslidte forhold - minister opfordres til at komme på banen

Region Sjælland er ikke blevet kompenseret nok, mener Faxe-politikeren Tanja Larsson i sagen om forholdene på Østbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Når den socialdemokratiske regering i foråret indkalder de andre partier til forhandlinger om den nye trafikaftale, vil Det Konservative Folkeparti bringe renoveringen af Østbanen med til bordet.

For der skal findes en løsning på problemet med skinnerne, der i dag er så slidte, at togenes hastighed fra den 15. december nedsættes fra 100 til 75 kilometer i timen mellem Køge og Faxe Ladeplads og Rødvig.

Så klart lyder det fra Brigitte Klintskov Jerkel (K), der er medlem af Social- og Indenrigsudvalget.

quote Vi kan ikke klare os uden. Det kan vi ikke

Tanja Larsson (S), medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer

- Vi er åbne for at drøfte, om vi kan finde ud af en eller anden form for løsning, så vi kan få løst det her problem. For der er altså over en million passagerer om året, der bruger Østbanen, og dem skal vi tænke på.

- En løsning kunne eksempelvis være - hvilket jeg siger for min egen regning - om staten kunne hjælpe med en procentdel, og resten kunne regionen sørge for, eller om man kunne lave en anden model for lånefinansiering, siger hun.

Koster cirka 650 millioner kroner

Ifølge Region Sjælland, der har ansvaret for at renovere banen, vil en renovering af skinnerne koste cirka 650 millioner kroner, hvilket regionen ikke kan finde. 

Artiklen fortsætter under videoen.

VIDEO: Lokale politikere i Faxe og Stevns kommuner lægge pres på regeringen i en ny, politisk styregruppe.

Regionen har et geografisk større areal og flere kilometer jernbaner, end de andre regioner, og deri ligger noget af problemets kerne. Det mener Tanja Larsson (S), der er medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer

Hun bor i Faxe Ladeplads og bruger selv Østbanen. Derfor er hun med i den tværpolitiske styregruppe med lokalpolitikere fra Faxe og Stevns kommuner.

untitled_design_3.jpg
Læs også
Regionen fortsætter kampen for nedslidt jernbane - nu retter de fokus mod Banedanmark
untitled_design_3.jpg
Læs også
Regionen fortsætter kampen for nedslidt jernbane - nu retter de fokus mod Banedanmark

 - Når man kigger i de tidligere aftaler, ser det ud til, at der har manglet finansiering helt tilbage fra 2009. Jeg mener ikke, at Region Sjælland er blevet kompenseret nok. 

- Det er regeringens ansvar, at vi sikrer sammenhængskraften i Danmark. Jeg arbejder, alt hvad jeg kan indefra, på at belyse, at vi bliver nødt til at få de skinner på. Vi kan ikke klare os uden. Det kan vi ikke, siger Tanja Larsson, som i samme ombæring savner en handleplan fra Region Sjællands side. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Folketingsmedlemmet Tanja Larsson (S) arbejder på at få gjort forholdene på Østbanen bedre. 
Folketingsmedlemmet Tanja Larsson (S) arbejder på at få gjort forholdene på Østbanen bedre.  Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Også socialdemokraten Rasmus Langhoff, Enhedslistens Eva Flyvholm og Anne Valentina Berthelsen fra SF har været ude og kræve en løsning på forholdene på Østbanen.

TV2 Øst ville gerne have interviewet transportminister Benny Engelbrecht om sagen, men han vil ikke stille op.

I stedet oplyser Transport og Boligministeriet i en mail, at: 

Regionen har ansvaret for Østbanen, ligesom den har fået finansiering fra staten og kommunerne i regionen til at drive, vedligeholde og investere i Østbanen og de øvrige privatbaner i regionen.

Østbanen
Læs også
Kommuner går til kamp for at redde Østbanen
Østbanen
Læs også
Kommuner går til kamp for at redde Østbanen

Derfor henviser transportminister Benny Engelbrecht til Region Sjælland. Ministeriet noterer sig desuden, at regionen nu har afsat otte millioner kroner til en undersøgelse af, hvad der kan gøres, og hvor meget det koster, hvilket er første skridt på vejen til at løse den opgave, som regionen er betroet.


Nyhedsoverblik