Det kan blive mindre attraktivt at bosætte sig i landdistrikterne, hvis nedskæringen af busdriften i de mindre byer fortsætter.
Det fastslår Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard - en forening, der arbejder for bedst mulige vilkår i de danske landkommuner.
- At skære i busdriften vil give en opfattelse af, at det er mindre attraktivt at bo på landet, siger Steffen Damsgaard.
Lige nu bliver der varslet store nedskæringer i busdriften i mange landdistrikter.
Og ifølge Steffen Damsgaard handler det ikke bare om tilpasning af busserne, men om massive beskæringer for at få budgettet til at hænge sammen.
Jyllands-Posten skriver søndag, at de danske trafikselskaber over en bred kam forventer besparelser i år og næste år.
Rammer børn og unge hårdt
I Region Sjælland har man i år tilført ekstra midler til busserne for at undgå at skulle lukke busruter, men allerede nu har man bestilt et sparekatalog, der viser hvilke busruter, man kan reducere eller lukke i 2024.
For nogle børn og unge er den offentlige transport en livsnerve, for det er deres eneste måde at komme til og fra skole
Nedskæringen vil ifølge Steffen Damsgaard især få konsekvenser for børn og unge, som skal til og fra skole.
- For nogle børn og unge er den offentlige transport en livsnerve, for det er deres eneste måde at komme til og fra skole.
- Derudover kan børn og unge risikere, at de skal selvtransportere sig et meget længere stykke til busstoppestedet, siger Steffen Damsgaard.
Ifølge ham skulle man have ventet med at lave besparelser, til regeringen har fundet en løsning.
- Den offentlige transport har ikke haft en ordentlig chance for at komme op at stå igen efter corona, siger Steffen Damsgaard.
Regeringen vil nedsætte et ekspertudvalg til at se på indretningen af bustrafikken og den kollektive trafikbetjening i byerne og yderområderne.
Det oplyser, transportminister Thomas Danielsen (V) i en kommentar til Jyllands-Posten.