Da den tidligere borgerlige regering i marts gik sammen med Dansk Folkeparti om at lave en plan for fremtidens udvikling af vejnettet og den kollektive trafik, var det noget, der gav virksomhedsejere i Danmark vished om fremtidens trafikudvikling. Derfor er det rigtig ærgerligt, at det nye flertal i Folketinget har fejet planen af bordet.
Sådan siger Brigitte Klintskov Jerkel (K), efter det er kommet frem, at den nye regering lægger an til at lave en ny og bred trafikplan i Folketinget.
- Jeg er rigtig ked af, at det hele er hældt ned af brættet. Det skaber usikkerhed. Trafikplanen indeholdt både den kommende Næstved-Rønnede motorvej og den tredje etape af Kalundborgmotorvejen. Det har stor betydning for pendlere og for virksomheder i regionen, siger det konservative folketingsmedlem til TV2 ØST.
Kritikken kom i forbindelse med det politiske topmøde, som blev arrangeret af alle mediehuse i Region Sjælland tirsdag aften - TV2 ØST, P4 Sjælland, Sjællandske Medier og Lolland-Falsters Folketidende.
Artiklen fortsætter under videoen.
Manøvre skaffer flere penge
Efter valget var der imidlertid ikke flertal for den gamle plan i Folketinget, og derfor har regeringens og dens støttepartier som led i den politiske aftale bag regeringen besluttet at lave en ny trafikplan, som partierne håber kan samle et bredt flertal i Folketinget frem mod 2030.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) lægger op til, at den nye plan skal indeholde både støtte til offentlig trafik og til veje, men har ikke meldt meget ud om det kommende forlig.
Noget tyder dog på, at der kan bringes flere penge i spil i det nye forlig. Hidtil har vejprojekter i Danmark nemlig været overfinansierede, i og med at der typisk er budgetteret 50 procent flere penge til projektet, end der egentlig var brug for.
Fremover skal der kun afsættes 40 procent til uforudsete udgifter, har trafikministeren skrevet til Folketingets Transport- og Boligudvalg. Det skriver Ingeniøren på deres netavis.
Årsagen til beslutningen er, at de seneste mange projekter generelt er blevet langt billigere end budgereret. Med beslutningen er der samtidig umiddelbart flere penge at bruge på trafikplanlægning. Eksempelvis, så bliver en planlagt jysk motorvejsstrækning, der endnu ikke er besluttet, reduceret i pris fra 657 millioner kroner til 581 millioner kroner.
Vil have mere offentlig trafik
For regeringens støtteparti Enhedslisten handler kampen om den nye trafikplan om at få ledt penge væk fra investeringer i veje, og i stedet investere i den kollektive trafik.
Det siger Eva Flyvholm (EL) til TV2 ØST.
- For os er det helt oplagt, at vi fokuserer på grøn omstilling, og investerer mere i togtrafik og i busser. Priserne skal ned, og det skal være lettere at komme rundt. Det kan ikke nytte, at vi plastrer alt til i asfalt, siger hun.