Passagerer revser DSB for mangel på information efter fredagens togkaos

Manglende information og alt for få busser. Kritikken haglede ned over DSB fredag. Nu forklarer informationschefen, hvad der gik galt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Fredag eftermiddag blev for hundredvis af DSB-passagerer en kaotisk oplevelse. For en nedreven køreledning satte alt togtrafik i stå mellem Slagelse og Ringsted.

Især manglende information fra DSB og mangel på togbusser, der skulle bringe de rejsende videre, var et ankepunkt, som blev gentaget blandt de ventende.

quote Der har ikke været nogen information. Det er bare at vente

Tobias Dohrmann, togpassager

- Det er kaotisk. Der er ikke nogen struktur eller organisering. Jeg synes, der skal flere medarbejdere på til at informere og flere buschauffører, sagde Nadja El-Jichi, der måtte vente i flere timer på Ringsted Station på vej til Odense.

Nadja El-Jichi fra Odense har oplevet mange udfordringer med DSB i den forgangne sommer.
Nadja El-Jichi fra Odense har oplevet mange udfordringer med DSB i den forgangne sommer. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Hun stod tilbage med en oplevelse af, at DSB ikke havde nogen nødplan for den spærrede strækning, og sådan havde Tobias Dohrmann fra Ballerup det også efter tre timer på Ringsted Station.

- Der har ikke været nogen information. Det er bare at vente.

Fredag eftermiddag oplevede Tobias Dohrmann fra Ballerup, at den manglende information fik flere passagerer til at kæmpe om pladserne, når der endelig rullede en togbus ind foran stationen.
Fredag eftermiddag oplevede Tobias Dohrmann fra Ballerup, at den manglende information fik flere passagerer til at kæmpe om pladserne, når der endelig rullede en togbus ind foran stationen. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Det er langt fra første gang, at passagerer samstemmende revser DSB's håndtering af nedrevne køreledninger og andre forhindringer.

Senest i april 2023, hvor det også var en nedfalden køreledning, der satte trafikken tværs over Sjælland i stå, forsikrede informationschef Tony Bispeskov dog om, at der nu ville komme et beredskab, der skal rykke ud og bistå passagererne med information, når køreplanerne ramler.

- Vi har denne gang haft personale ude så hurtigt, det kan lade sig gøre til de her tre stationer, fortæller han lørdag til TV2 ØST.

Oplevede mangelfuld information

Ifølge Tony Bispeskov var der informationspersonale på både Slagelse, Sorø, Ringsted samt flere andre stationer, der i går var berørt af problemer.

Michael Aagaard, var fredag på vej hjem til Viborg.
Michael Aagaard, var fredag på vej hjem til Viborg. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

At der var informationspersonale på stationen i Ringsted kunne Michael Aagaard, der fredag var på vej hjem til Viborg, bekræfte. Men han oplevede derimod ikke, at de var til den store nytte.

- Vi har stået i to og en halv time nu, og prøvet at komme med en bus. Det er totalt kaos. Der render en enkelt DSB-mand rundt og siger, hvor man skal stille sig for at komme med bussen – men så ændrer han mening undervejs. Så det er svært at komme med en bus. Vi har ingen idé om, hvad der kommer til at ske, sagde han.

quote Jeg siger ikke, vi har gjort det her rigtig godt. Men vi har klart taget ved lære af seneste hændelse

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

Og Marianne Kristiansen fra Vedersø i Vestjylland stod tilbage med samme oplevelse efter tre timer på Ringsted Station.

- Det er jo ikke sådan, at der er noget system i det, så dem, der har ventet længst, de kommer på først, sagde hun om togbusserne, da de endelig rullede ind foran Ringsted Station.

- Nej nej. Dem, der kan mase sig frem, kommer på først, konstaterede hun.

Marianne Kristiansen fra Vedersø i Vestjylland fortæller, at hun både på turen til og fra København havde oplevet, at hendes tog blev aflyst.
Marianne Kristiansen fra Vedersø i Vestjylland fortæller, at hun både på turen til og fra København havde oplevet, at hendes tog blev aflyst. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

TV2 ØST har også taget denne kritik med til DSB's informationschef.

I har oprettet et beredskab, alligevel oplever passagererne kaotiske tilstande og manglende information. Hvad vil I gøre ved det?

- Jeg siger ikke, vi har gjort det her rigtig godt. Men vi har klart taget ved lære af seneste hændelse (i april, red.). Så denne gang har vi haft et beredskab, som vi nu går ind og ser på, hvordan vi kan forbedre, siger Tony Bispeskov og tilføjer:

- Men vi er også nødt til at pointere, at når vi ikke har fået det antal busser, vi har behov for, danner det grundlag for, at der opstår sådanne situationer. Det kommer vi til at tage en dialog med entreprenøren omkring. For det kan vi ikke byde vores kunder.

Læs også
Et spor åbent efter syv timers toglammelse
Læs også
Et spor åbent efter syv timers toglammelse

Og det har ifølge Tony Bispeskov været med til at kaste yderligere grus i maskineriet.

- De har også haft svære betingelser for at hjælpe kunderne, siger han og tilføjer:

- De beretter, at der har været mange mennesker, og at det har været svært at få det organiseret.

Informationschef Tony Bispeskov understreger, at DSB fredag havde informationspersonale så hurtigt som muligt fremme på de berørte stationer. Han anerkender dog også, at der er plads til forbedringer.
Informationschef Tony Bispeskov understreger, at DSB fredag havde informationspersonale så hurtigt som muligt fremme på de berørte stationer. Han anerkender dog også, at der er plads til forbedringer. Foto: TV2 ØST

Flere passagerer har således udtrykt undren over, at DSB blev ved med at køre tog med passagerer ind på en stadig mere fyldt Ringsted Station.

- Vi er nødt til at agere ud fra den viden, vi har, påpeger Tony Bispeskov og tilføjer:

- Vi arbejder hele tiden ud fra prognoser for, hvornår der kan åbnes for togtrafikken – og det er klart, vi kun kan arbejde ud fra de prognoser, vi får – i dette tilfælde fra Banedanmark.

Læs også
DSB sender millioner retur til pendlerne
Læs også
DSB sender millioner retur til pendlerne

Herfra var meldingen i første omgang, at der igen kunne køre tog – dog med reduceret kapacitet fra klokken 16. Derfor gav det ifølge Tony Bispeskov mening at køre passagerer til Ringsted, så de herfra hurtigst muligt kunne komme videre, når det første spor efter planen skulle åbne.

- Men det skete ikke, konstaterer han.

Først omkring klokken 19 blev der åbnet i et spor, og sent fredag aften blev der så åbnet i begge retninger.

Ifølge DSB er togtrafikken først normaliseret tidligt lørdag morgen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Banedanmark lørdag formiddag.


Nyhedsoverblik