Banedanmark: Selv den mest robuste køreplan kan ikke afværge forsinkelser

Ansvaret for omkring halvdelen af DSB's forsinkelser ligger hos Banedanmark. Men ifølge virksomeden er det så godt som umuligt at undgå forsinkelser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Pendlerne på de store, sjællandske regionalbaner har i første halvår måttet se langt efter tog til tiden. Det står klart i lyset af, at DSB til dato aldrig har udbetalt så store kompensationer til pendlerne allerede inden sommerferien.

Især sporarbejde på flere strækninger er i den forbindelse blevet udpeget som synderen.

quote Vi har gjort alt, hvad vi kunne for at lave en robust køreplan

Peter Svendsen, trafikdirektør, Banedanmark

Det er Banedanmark, der lægger køreplanerne ud fra togselskabernes ønsker, og ifølge trafikdirektør Peter Svendsen har Banedanmark sammen med DSB bestræbt sig på at lægge en god køreplan for foråret 2023.

- Vi har gjort alt, hvad vi kunne for at lave en robust køreplan, siger han.

En køreplan der ifølge trafikdirektøren skal få "togene til at flette ind, som perler på en snor", når sporarbejde flere steder kun efterlader et spor farbart til afvikling af trafik i begge retninger.

- Vi har jo ikke mulighed for at sende trafikken ud på landevejen eller lave en omkørsel via landsbyen ved siden af. Derfor har vi forsøgt at lave en robust køreplan, hvor vi kører med markant færre tog, forklarer Peter Svendsen.

Ifølge Peter Svendsen, der er trafikdirektør i Banedanmark, lå punktligheden i de første tre måneder af året på "et ganske fornuftigt leje". Men fra april og frem opstod problemerne, erkender han.
Ifølge Peter Svendsen, der er trafikdirektør i Banedanmark, lå punktligheden i de første tre måneder af året på "et ganske fornuftigt leje". Men fra april og frem opstod problemerne, erkender han. Foto: Banedanmark

Men selv med sådan en plan i hånden er det ifølge direktøren næsten umuligt at gardere sig mod uforudsete hændelser og fejl. Navnlig ikke på et tidspunkt, hvor der i perioder har været sporarbejde både mellem Slagelse og Korsør og mellem Nyborg og Odense.

- Både mellem Slagelse og Korsør og Nyborg og Odense har vi afviklet trafik i begge retninger i kun et spor, siger han og tilføjer:

- Når vi har to flaskehalse på en strækning – så slår en hændelse meget hårdere, end hvis vi havde begge spor at køre i, og perler på en snor går fuldstændig i uorden.

Tvunget til at opgradere

Man kan fristes til at spørge, om Banedanmark og DSB har været lidt for optimistiske i forhold til, hvor mange tog, det er muligt at forcere igennem på en enkeltsporet strækning.

Læs også
DSB sender millioner retur til pendlerne
Læs også
DSB sender millioner retur til pendlerne

Men den udlægning afviser Peter Svendsen:

- Kunne vi så ikke køre med færre tog, kunne man spørge – men så ville vi køre med næsten ingenting.

I disse år arbejder Banedanmark for at opgradere de danske jernbaner, så der i fremtiden kan køre flere og hurtigere tog.
I disse år arbejder Banedanmark for at opgradere de danske jernbaner, så der i fremtiden kan køre flere og hurtigere tog. Foto: Lind Foto

Oftest er det ifølge Banedanmark fejl på spor, signaler, sikringsanlæg og køreledninger, der er skyld i at passagererne ikke når frem til tiden.

quote Det er jo et system, som vi er nødt til at implementere, fordi vores gamle sikringsanlæg er fra 1950’erne og 60’erne

Peter Svendsen, trafikdirektør, Banedanmark

Blandt andet tilbage i påsken, da det nye signalsystem på banen mellem København, Køge og Ringsted blev taget i brug. Trods testkørsler og forberedelser var passagererne på både denne strækning og strækningen mellem Køge og Næstved vidne til en række såkaldte børnesygdomme i de nye signaler, der i perioder fik togene til at holde stille og tilmed var årsag til at to tog blev sendt direkte mod hinanden.

- Det er jo et system, som vi er nødt til at implementere, fordi vores gamle sikringsanlæg er fra 1950’erne og 60’erne – og langt ude over deres levetid, siger trafikdirektøren og tilføjer:

- Men udfordringen er, at når man tager nye systemer i brug – så har det desværre den risiko, at det påvirker lidt negativt.

Ifølge DSB's statistik for kundepunktlighed var det således kun lidt over halvdelen af alle kunderne på de to strækninger, som nåede frem til tiden i den første måned med det nye signalsystem.

Læs også
To tog sendt mod hinanden på samme spor
Læs også
To tog sendt mod hinanden på samme spor

Statikken for april måned blev også påvirket af en nedrevet køreledning.

- I april havde vi en ret omfattende nedrivning af en køreledning ved Fjenneslev. Det lagde trafikken ned en hel fredag eftermiddag, aften og weekenden med, siger Peter Svendsen og tilføjer:

- Det er noget af det, som har fyldt rigtig meget.

Ifølge DSB og Banedanmark har Banedanmark ansvaret for cirka halvdelen af DSB's forsinkelser.
Ifølge DSB og Banedanmark har Banedanmark ansvaret for cirka halvdelen af DSB's forsinkelser. Foto: Nicklas Fohlmann - Sky-Foto

Ifølge Banedanmark vil sporarbejdet fortsætte i anden halvdel af 2023.

- Vi er ved at være igennem hovedparten af de store projekter, som gør, at vi er på vej ind i en mindre presset periode fra midten af august og resten af året, siger trafikdirektøren og tilføjer:

- Men så kommer vi stærkt tilbage næste år, med sporfornyelse mellem Ringsted og Slagelse og mellem Roskilde og Ringsted. 

Læs også
Tog stod stille i over to timer - lokomotivfører ville redde rådyr
Læs også
Tog stod stille i over to timer - lokomotivfører ville redde rådyr

I første halvår af 2023 har DSB tilbagebetalt pendlerne på de sjællandske regionalbaner næsten fire millioner kroner som følge af forsinkelser og aflysninger.


Nyhedsoverblik