Kritiseret køreplan giver flere udenrigstog

Imens pendlerne på Sydbanen er vrede over de nye DSB-køreplaner, kan udenrigsrejsende se frem til bedre forbindelser mod Hamborg og Tyskland.

Knap havde DSB præsenteret den nye køreplan for 2025, før der blev rejst kritik fra flere sider.

Blandt andet på Sydbanen, hvor cirka 1.500 faste pendlere ser ind i en ny køreplan, som den lokale pendlerrepræsentant forleden beskrev som håbløs, fordi flere af pendlerne på strækningen får svært ved at få hverdagen til at hænge sammen.

quote Vi har i de senere år oplevet en eksplosiv interesse for at rejse ud i Europa med tog

Charlotte Kjærulf, kundechef, DSB

Men intet er bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget.

DSB har tidligere oplyst, at den ny køreplan og de medfølgende ændringer primært skyldes en stor ombygning på Aarhus Hovedbanegård samt et ønske om at tilbyde kortere skift mellem regional- og intercitytog i Ringsted.

Men i de nye køreplaner kan man også læse, at DSB fra 15. december 2024 har gjort plads til et tidligere tog på udenrigsruten til Hamborg.

Fremover kan man således stige på toget i Ringsted allerede klokken 06.52 og være fremme i Hamborg klokken 10.59.

Læs også
Nye togkøreplaner får kritik: - Det er helt håbløst
Læs også
Nye togkøreplaner får kritik: - Det er helt håbløst

I dag kan man tidligst være fremme i Hamborg klokken 12.06.

- Med den nye tidlige morgenafgang opnår kunderne endnu flere forbindelser i Hamborg med mulighed for at rejse længere ud i Europa inden for samme døgn, fortæller kundechef i DSB, Charlotte Kjærulff, i en pressemeddelelse.

Indsætter flere tog

Selvom denne ændring navnlig gavner de fritidsrejsende, så er der ifølge DSB her tale om at imødekomme et voksende marked.

- Vi har i de senere år oplevet en eksplosiv interesse for at rejse ud i Europa med tog. Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år har vi solgt 51 procent flere pladsbilletter til rejser i og omkring skolernes vinterferie næste år, siger Charlotte Kjærulff.

Dertil gik salget af billetter i dette års sommersæson frem med 22 procent.

Med den nye køreplan vil DSB i sommerhøjsæsonen mellem 23. maj og 31. august køre op til otte gange dagligt i hver retning fra København via Ringsted til Hamborg.
Med den nye køreplan vil DSB i sommerhøjsæsonen mellem 23. maj og 31. august køre op til otte gange dagligt i hver retning fra København via Ringsted til Hamborg. Foto: Jan Lundstrøm

Foruden et tidligere morgentog vil DSB således også indsætte ekstra udenrigsafgange i den kommende sæson.

- Vi forlænger højsæsonen, så den starter tidligere og slutter senere og udbyder en ekstra afgang i hver retning med 450 siddepladser, forklarer Charlotte Kjærulff.

Det giver i alt næsten 95.000 ekstra pladser i hver retning i perioden fra 11. april til 2. november.

Læs også
Scandlines mister 200.000 passagerer efter historisk DSB-beslutning
Læs også
Scandlines mister 200.000 passagerer efter historisk DSB-beslutning

DSB ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder, der rejser til Tyskland med tog.

Lover afløser for problemfyldte togvogne

Med de nye køreplaner har DSB også forsøgt at forebygge forsinkelser.

I dag bruger DSB de aldrende IC1-vogne på strækningen Købehavn-Ringsted-Hamborg, der oftere er skyld i aflysninger og forsinkelser end hovedparten af DSB's øvrige materiel.
I dag bruger DSB de aldrende IC1-vogne på strækningen Købehavn-Ringsted-Hamborg, der oftere er skyld i aflysninger og forsinkelser end hovedparten af DSB's øvrige materiel. Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Helt konkret er der gjort plads for et længere stop i Hamborg, inden toget kører retur mod Ringsted og København.

Med et længere stop i Hamborg er der bedre tid til småreparationer, som ellers ville koste forsinkelser, eller forebygge, at en forsinkelse på turen til Hamborg forplanter sig til turen den modsatte vej, oplyser DSB.

DSB anvender i dag de aldrende IC1-vogne på udenrigsruten fra Ringsted, som – hvis man ser bort fra IC4-togene – er det materiel i flåden, som kører absolut færrest kilometer mellem et nedbrud, der koster forsinkelser eller aflysninger.

I 2025 forventer DSB og dets tyske pendant, DB, at kunne indsætte fabriksnye EuroCity-vogne på ruten København-Ringsted-Hamborg.
I 2025 forventer DSB og dets tyske pendant, DB, at kunne indsætte fabriksnye EuroCity-vogne på ruten København-Ringsted-Hamborg. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Siden årsskiftet har IC1-vognene således i gennemsnit haft et nedbrud for hver 12.800 kilometer, hvor de noget mere driftsstabile Vectron-lokomotiver, der trækker vognene, præsterer næsten 30.400 kilometer.

Læs også
Tysk jernbane bliver ikke klar til Femern-tunnelens planlagte indvielse
Læs også
Tysk jernbane bliver ikke klar til Femern-tunnelens planlagte indvielse

Men her er der godt nyt, lover DSB. I 2025 forventer DSB og dets tyske pendant, DB, at kunne indsætte fabriksnye EuroCity-vogne.

DSB kørte frem til 2019 også tog til Tyskland via Rødbyhavn, men på grund af Femern-byggeriet kører alle tog frem til 2029, hvor tunnelen ventes at åbne, via Fyn og Jylland.


Nyhedsoverblik