Molslinjen er tilfreds trods nedskæringer i afgange

Trods 847 færre afgange har Molslinjen i 2024 ikke haft nær den samme tilbagegang.

Rederiet Molslinjen har i år 2024 sejlet 3.305.298 passagerer over Kattegat på ruterne fra Sjællands Odde til Aarhus og Ebeltoft.

quote Vi har med andre ord været bedre til at fylde færgerne op

Jesper Maack, pressechef, Molslinjen

Sammenlignet med året forinden er der tale om et fald på en procent - svarende til godt 30.000 rejsende - i passagertrafikken, men det giver ikke anledning til ærgrelse, fortæller pressechef Jesper Maack.

- Forklaringen på, at vi stadig er tilfredse, er, at vi har sejlet med tre i stedet for fire færger og 10 procent færre afgange på Kattegat i 2024 sammenlignet med 2023. Vi har med andre ord været bedre til at fylde færgerne op, siger han.

Har solgt færge

Reduktionen i flåden hænger sammen med, at Molslinjen i april 2024 solgte den ældste og mindste hurtigfærge Max Mols, der tidligere har sejlet på ruten Sjællands Odde-Ebeltoft.

Alt imens antallet af passagerer er gået en smule tilbage, er antallet af biler på Kattegat-overfarterne gået frem med 1,3 procent til 1.335.919 køretøjer.

Molslinjen driver fra Sjællands Odde to ruter over Kattegat til Aarhus og Ebeltoft.
Molslinjen driver fra Sjællands Odde to ruter over Kattegat til Aarhus og Ebeltoft. Foto: Kasper Larsen - TV2 ØST

Det er især årets afslutning, der har været med til at give Molslinjen et fornuftigt år på ruterne fra Sjællands Odde.

- Vi har haft en rigtig god december, hvor vi sammenlignet med december sidste år gik frem med 3,5 procent på passagerer og 4,6 procent på biler, konstaterer Jesper Maack.

Læs også
Molslinjens ekspansion koster klimaet dyrt
Læs også
Molslinjens ekspansion koster klimaet dyrt

Molslinjen driver herfra regionen også ruter til Langeland, fra Tårs på Lolland, og Samsø, fra Kalundborg, under navnene Langelandslinjen og Samsølinjen.

Begge steder har der ligesom på Kattegat været en mindre tilbagegang.

Pressechef Jesper Maack fra Molslinjen oplyser, at rederiet er tilfreds med passagertrafikken på Kattegat i 2024.
Pressechef Jesper Maack fra Molslinjen oplyser, at rederiet er tilfreds med passagertrafikken på Kattegat i 2024. Foto: Molslinjen/PR

- Vi har haft 203.178 passagerer i 2024 på ruten fra Kalundborg til Samsø, hvilket er et fald på 1,6 procent. Det er vores vurdering, at det hænger sammen med den opbygning, der har været af havnene, så de kan blive klar til den nye el-færge, forklarer Jesper Maack.

- Det har vi set tidligere, at så snart vi sejler fra Kolby Kås i stedet for Ballen på Samsø, så er der passagerer, der vælger den rute fra.

I 2024 rejste 6,39 millioner passagerer på Scandlines ruter mellem Danmark og Tyskland.
I 2024 rejste 6,39 millioner passagerer på Scandlines ruter mellem Danmark og Tyskland. Foto: Scandlines

Langelandsruten - som Molslinjen sejler på kontrakt for Sund & Bælt - gik i 2024 tilbage med 1 procent til 531.511 rejsende. Her er rederiet grundet kontrakten mindre fri til selv at sætte prisen og dermed påvirke efterspørgslen, oplyser Jesper Maack.

Det er ikke kun på regionens store indenrigsruter, at passagerantallet har ligget tæt ved stabilt i 2024 sammenlignet med året før.

Læs også
Har brugt 600 millioner på ny færge - nu svigter vigtig kundegruppe
Læs også
Har brugt 600 millioner på ny færge - nu svigter vigtig kundegruppe

Scandlines, der driver to udenrigsruter til Tyskland, oplyser til TV2 ØST, at rederiet med 4,72 millioner passagerer på Rødby-Puttgarden og 1,67 millioner passagerer på Gedser Rostock - med undtagelse af cirka 3000 passagerer - har haft nøjagtigt samme antal rejsende i de to forgangne år.


Nyhedsoverblik