Rederiet Molslinjen har i år 2024 sejlet 3.305.298 passagerer over Kattegat på ruterne fra Sjællands Odde til Aarhus og Ebeltoft.
Vi har med andre ord været bedre til at fylde færgerne op
Sammenlignet med året forinden er der tale om et fald på en procent - svarende til godt 30.000 rejsende - i passagertrafikken, men det giver ikke anledning til ærgrelse, fortæller pressechef Jesper Maack.
- Forklaringen på, at vi stadig er tilfredse, er, at vi har sejlet med tre i stedet for fire færger og 10 procent færre afgange på Kattegat i 2024 sammenlignet med 2023. Vi har med andre ord været bedre til at fylde færgerne op, siger han.
Har solgt færge
Reduktionen i flåden hænger sammen med, at Molslinjen i april 2024 solgte den ældste og mindste hurtigfærge Max Mols, der tidligere har sejlet på ruten Sjællands Odde-Ebeltoft.
Alt imens antallet af passagerer er gået en smule tilbage, er antallet af biler på Kattegat-overfarterne gået frem med 1,3 procent til 1.335.919 køretøjer.
Det er især årets afslutning, der har været med til at give Molslinjen et fornuftigt år på ruterne fra Sjællands Odde.
- Vi har haft en rigtig god december, hvor vi sammenlignet med december sidste år gik frem med 3,5 procent på passagerer og 4,6 procent på biler, konstaterer Jesper Maack.
Molslinjen driver herfra regionen også ruter til Langeland, fra Tårs på Lolland, og Samsø, fra Kalundborg, under navnene Langelandslinjen og Samsølinjen.
Begge steder har der ligesom på Kattegat været en mindre tilbagegang.
- Vi har haft 203.178 passagerer i 2024 på ruten fra Kalundborg til Samsø, hvilket er et fald på 1,6 procent. Det er vores vurdering, at det hænger sammen med den opbygning, der har været af havnene, så de kan blive klar til den nye el-færge, forklarer Jesper Maack.
- Det har vi set tidligere, at så snart vi sejler fra Kolby Kås i stedet for Ballen på Samsø, så er der passagerer, der vælger den rute fra.
Langelandsruten - som Molslinjen sejler på kontrakt for Sund & Bælt - gik i 2024 tilbage med 1 procent til 531.511 rejsende. Her er rederiet grundet kontrakten mindre fri til selv at sætte prisen og dermed påvirke efterspørgslen, oplyser Jesper Maack.
Det er ikke kun på regionens store indenrigsruter, at passagerantallet har ligget tæt ved stabilt i 2024 sammenlignet med året før.
Scandlines, der driver to udenrigsruter til Tyskland, oplyser til TV2 ØST, at rederiet med 4,72 millioner passagerer på Rødby-Puttgarden og 1,67 millioner passagerer på Gedser Rostock - med undtagelse af cirka 3000 passagerer - har haft nøjagtigt samme antal rejsende i de to forgangne år.