Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.
Ifølge opgørelser over kundepunktligheden på samtlige fire sjællandske regionalbaner, var der i oktober færre passagerer, der nåede frem til tiden, sammenlignet med samme måned året før.
- Det er rigtig, oktober måned ser skidt ud, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.
Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.
Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.
Kundepunktlighed i oktober
Kundepunktligheden for de fire regionalbaner på Sjælland. Ændring (procentpoint) fra oktober 2023 i parentes.
København - Kalundborg: 71,70 pct. (-4,2)
København - Nykøbing F: 72,20 pct. (-1,2)
København - Køge - Næstved: 71,00 pct. (-6,3)
København - Ringsted: 66,20 pct. (-4,7)
Ser man ud over årets første ti måneder, går det dog generelt bedre, påpeger informationschefen.
- Både på Nordvestbanen og Sydbanen er kundepunktligheden gået markant frem.
- Og på København-Ringsted er 77,2 procent af kunderne nået frem til tiden i årets første ti måneder mod 64,8 i hele 2023.
At oktober måned falder igennem, skal ifølge informationschefen findes forklaret i en række enkeltstående, udefrakommende hændelser.
- De største hændelser, opgjort på hvor mange kunder, der blev forsinket, fandt sted mellem Odense og Utterslev den 31. oktober. Det var på grund af politiets arbejde og det påvirkede trafikken på hele hovedlinjen og dermed også mellem Ringsted og København, siger Tony Bispeskov og tilføjer:
- Her blev 25.500 kunder forsinket på en enkelt hændelse.
Også den 2. oktober, hvor politiet stoppede al togtrafik i flere timer til og fra Københavns Hovedbanegård i forbindelse med angrebet mod Israels Ambassade i København, kostede store forsinkelser.
Den såkaldte kundepunktlighed bliver opgjort af Banedanmark.
Her viser et udtræk for de fire sjællandske regionalbaner, at kundepunktligheden samlet for de fire strækninger var 71,5 procent i oktober måned.
Af de 28,5 procent af passagererne, som ikke nåede frem til tiden, havde DSB ansvaret for 7,9 procentpoint mod 8,6 procentpoint året forinden, altså et mindre fald, imens Banedanmark havde ansvaret for 12,6 procentpoint mod 11,9 procentpoint i oktober sidste år.
Resten skyldes eksterne forhold som politiets arbejde og vejret.
Lunt efterår drillede
Vicetrafikdirektør Nicolai Smidt Sigsgaard fra Banedanmark forklarer, at blandt andet det lune efterår har givet flere udfordringer i oktober måned i år end tidligere år.
- Det lunere vejr har påvirket, hvor hurtigt bladene falder af træerne. Løvfald har det med at skabe en klistret masse, som påvirker sporene, og den periode har varet længere i år, forklarer han.
Hvad angår Banedanmarks ansvar for forsinkelserne, ligger en del af svaret i de meget omfattende sporarbejder,
- Vi laver meget store sporfornyelser i hele landet, og det påvirker også på Sjælland, forklarer Nicolai Smidt Sigsgaard og tilføjer:
- Jernbanen er et samlet netværk. Så når vi har forsinkelser mellem Fredericia og Padborg, hvor vi arbejder lige nu, så har det en afsmittende effekt hele vejen ind på regionaltogstrafikken. Det er noget af det, vi kan se, der er sket i oktober.
I ved, at der skal være sporarbejde. Har I ikke taget højde for det i køreplanerne, når så mange kunder alligevel bliver forsinket?
- Vi arbejder ud fra et princip om at lave så robust en køreplan som muligt. Men når vi har så store projekter, kommer vi desværre ikke uden om, at der opstår fejl undervejs.
Hvornår kan kunderne regne med, at togene bliver mere punktlige?
- Det lidt kedelige svar er, at jernbanen også i de kommende år vil være en stor byggeplads, fordi vi lige nu har et historisk højt aktivitetsniveau for at forny vores jernbane og dermed også udbedre nogle af de kilder til fejl, vi normalt får, når banen er i drift.
Et lille lyspunkt er dog ifølge Nicolai Smidt Sigsgaard, at man i de nye køreplaner for 2025 har indarbejdet nogle planer for at afbøde konsekvenserne, når der opstår uforudsete hændelser.
- Vi har nogle gode erfaringer fra blandt andet Kystbanen, som vi har taget med videre, siger Nicolai Smidt Sigsgaard.
De nye køreplaner, som træder i kraft den 15. december, har allerede fået en kritisk modtagelse fra flere af de sjællandske pendlere.