Der var ikke de store panderynker at spore hos Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S) torsdag.
- Jeg synes, det er ærgerligt, men det er heller ikke noget, der kommer som den store overraskelse, fortæller han.
De tyske turister rejser jo ikke med godstog. De kører selv eller rejser med almindeligt passagertog
Onsdag skrev Ekstra Bladet nemlig, at godstogforbindelsen i den milliarddyre Femeren-forbindelse mellem Danmark og Tyskland ville blive forsinket yderligere fire-fem år.
- Jeg har faktisk kendt til det problem i to-tre år, fordi jeg kommer meget på den tyske side og taler med aktørerne der. Og dét, de fortæller mig, er, at de her myndighedsgodkendelser bare tager længere tid, siger Holger Schou Rasmussen (S).
Det er, ifølge Ekstra Bladet, den tyske side af byggeriet, der er skyld i den nye forsinkelse.
For jernbanen på den tyske side - mellem øen Fehrmarn og det tyske fastland - er for gammel.
Jernbanen kan ikke bære de tunge godstog, som ellers var en af de store årsager til, at forbindelsen blev sat i værk tilbage i 2007.
Lollands turisme
Det er nu også årsagen til, at godstogforbindelsen bliver udskudt yderligere fire-fem år.
- De indtægter, der skulle komme fra godstransporten på skinnerne, bliver jo forsinket, og det betyder selvfølgelig noget for afbetalingen, siger Lollands borgmester.
Ifølge Sund & Bælt, der står for projektet fra dansk side, er der tale om ren spekulation om, hvorvidt godstogforbindelsen mellem Fehrmarn og det tyske fastland, bliver forsinket.
Tyskerne eller Deutsche Bahn har nemlig ikke meldt noget ud om den eventuelle forsinkelse.
- Det er selvfølgelig nødvendigt for togdriften, at det tyske jernbaneanlæg herunder en ny Femern Sund-tunnel, står klar ved åbningen af Femern Bælt-tunnelen, siger Jens Villemoes, der er pressechef for Sund & Bælt.
Han ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen.
Selvom godstogsforbindelsen angiveligt bliver forsinket, så kommer det dog ikke til at påvirke den almindelige trafik, da bil- og passagertog-forbindelsen efter planen stadig står klar i 2029 fortæller Lollands borgmester.
Og derfor er Holger Schou Rasmussen (S), trods ærgrelsen over forsinkelsen af godstogstransporten, ikke yderligere bekymret for projektets betydning for Lollands turisme.
- De tyske turister rejser jo ikke med godstog. De kører selv eller rejser med almindeligt passagertog, og de planer er jo ikke forsinket, siger han.
Det er der dog delte meninger om.
Held i uheld
For Ingeniørforeningen i Danmarks (IDA) jernbaneekspert Kristian Madsen kalder det held i uheld, at Deutsche Bahn sandsynligvis bliver op mod fem år forsinkede i etableringen af den mindre tunnel mellem øen Fehmarn og det tyske fastland.
Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg
Ifølge Kristian Madsen, der blandt andet har arbejdet som teknisk chef for jernbanedelen på henholdsvis Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, vil den store tunnel mellem Danmark og Tyskland kun kunne bruges i ret begrænset omfang, hvis den åbnede i 2029.
- Man ville stå i en situation, hvor man kunne erklære projektet for fuldendt og tunnelen for åben, men der ville ikke kunne køre ret mange tog igennem, siger Kristian Madsen.
Det skyldes ikke tyskerne, men at danske Banedanmark er bagud med udrulningen af det nye digitale ERTMS-signalsystem.
Konsekvensen af det er, at nye lokomotiver, der kun har installeret styresystemer til at køre efter ERTMS-signalsystemet, ikke kan køre på det danske jernbanenet før, signalsystemet er fuldt implementeret, fordi de ikke kan køre efter det gamle signalsystem.
Omvendt kan de ældre lokomotiver ikke køre efter det nye system.
- Tunnelen under Fehmern Bælt bliver kun indrettet med det nye system. Derfor kan kun tog, der kan køre efter både det nye og gamle system, bruge tunnelen. Problemet er, at der ikke er mange af den type tog, og der kommer ikke nye til. Alle nye tog har kun udstyr til at køre efter ERTMS-signalsystemet, forklarer Kristian Madsen.
Dermed er det efter Kristian Madsens mening ikke så meget de tyske udfordringer med at få bygget den lille tunnel mellem Fehmarn og det tyske fastland, der er problemet, men den langsomme danske udrulning af det fælleseuropæiske ERTMS-signalsystem.
- Det er efter min overbevisning ikke realistisk, at Banedanmark kan nå at få udrullet det nye signalsystem til 2029. De er allerede langt bagefter planen, siger han.
Minister på sagen
I maj i år meddelte Banedanmark også, at udrulningen af det nye signalsystem først kan blive indfaset i Østdanmark i 2033 tre år senere end planlagt.
Transportminister Thomas Danielsen har ikke haft mulighed for at kommentere på sagen, han har i stedet sendt et skriftligt svar til TV2 ØST.
- For så vidt angår vejtrafikken er anlægsarbejdet med at udbygge vejforbindelsen på tysk side påbegyndt. Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Det har jeg orienteret Folketinget om, og jeg drøfter det løbende med min tyske kollega, skriver han og fortsætter:
- De tyske myndigheder arbejder med en 'Plan B', hvis tunnelen ikke er færdig, når Femern Bælt-forbindelsen står klar. Den indebærer blandt andet elektrificering af den eksisterende Fehmarn Sund-bro, så persontog kan køre via Femern Bælt.