Tysk forsinkelse rammer Femern-forbindelse

Femeren-forbindelsen ser ud til at blive forsinket nok en gang på grund af den tyske jernbane, der ikke kan holde til de meget tunge godstog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der var ikke de store panderynker at spore hos Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S) torsdag.

- Jeg synes, det er ærgerligt, men det er heller ikke noget, der kommer som den store overraskelse, fortæller han.

quote De tyske turister rejser jo ikke med godstog. De kører selv eller rejser med almindeligt passagertog

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester Lolland Kommune.

Onsdag skrev Ekstra Bladet nemlig, at godstogforbindelsen i den milliarddyre Femeren-forbindelse mellem Danmark og Tyskland ville blive forsinket yderligere fire-fem år.

- Jeg har faktisk kendt til det problem i to-tre år, fordi jeg kommer meget på den tyske side og taler med aktørerne der. Og dét, de fortæller mig, er, at de her myndighedsgodkendelser bare tager længere tid, siger Holger Schou Rasmussen (S).

Den gamle Femernsundbroen (i baggrunden) skal efter planen afløses af en ny tunnel for både biler og tog. Den nye tunnel er kritisk for trafikken til og fra den nye Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland. Det er dog endnu uvist, hvornår byggeriet af den nye Femern Sund-tunnel kan gå i gang.
Den gamle Femernsundbroen (i baggrunden) skal efter planen afløses af en ny tunnel for både biler og tog. Den nye tunnel er kritisk for trafikken til og fra den nye Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland. Det er dog endnu uvist, hvornår byggeriet af den nye Femern Sund-tunnel kan gå i gang. Foto: Deutsche Bahn AG/Presse

Det er, ifølge Ekstra Bladet, den tyske side af byggeriet, der er skyld i den nye forsinkelse.

For jernbanen på den tyske side - mellem øen Fehrmarn og det tyske fastland - er for gammel. 

Jernbanen kan ikke bære de tunge godstog, som ellers var en af de store årsager til, at forbindelsen blev sat i værk tilbage i 2007.

Lollands turisme

Det er nu også årsagen til, at godstogforbindelsen bliver udskudt yderligere fire-fem år.

- De indtægter, der skulle komme fra godstransporten på skinnerne, bliver jo forsinket, og det betyder selvfølgelig noget for afbetalingen, siger Lollands borgmester.

Ifølge Sund & Bælt, der står for projektet fra dansk side, er der tale om ren spekulation om, hvorvidt godstogforbindelsen mellem Fehrmarn og det tyske fastland, bliver forsinket. 

Tyskerne eller Deutsche Bahn har nemlig ikke meldt noget ud om den eventuelle forsinkelse.

- Det er selvfølgelig nødvendigt for togdriften, at det tyske jernbaneanlæg herunder en ny Femern Sund-tunnel, står klar ved åbningen af Femern Bælt-tunnelen, siger Jens Villemoes, der er pressechef for Sund & Bælt.

Læs også
Kom med ned i byggeriet af verdens længste sænketunnel
Læs også
Kom med ned i byggeriet af verdens længste sænketunnel

Han ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen.

Selvom godstogsforbindelsen angiveligt bliver forsinket, så kommer det dog ikke til at påvirke den almindelige trafik, da bil- og passagertog-forbindelsen efter planen stadig står klar i 2029 fortæller Lollands borgmester.

Femeren-forbindelsen har været længe undervejs, og har også medført en masse diskussion.

Og derfor er Holger Schou Rasmussen (S), trods ærgrelsen over forsinkelsen af godstogstransporten, ikke yderligere bekymret for projektets betydning for Lollands turisme.

- De tyske turister rejser jo ikke med godstog. De kører selv eller rejser med almindeligt passagertog, og de planer er jo ikke forsinket, siger han.

Det er der dog delte meninger om.

Held i uheld

For Ingeniørforeningen i Danmarks (IDA) jernbaneekspert Kristian Madsen kalder det held i uheld, at Deutsche Bahn sandsynligvis bliver op mod fem år forsinkede i etableringen af den mindre tunnel mellem øen Fehmarn og det tyske fastland. 

quote Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg

Thomas Danielsen (V), transportminister

Ifølge Kristian Madsen, der blandt andet har arbejdet som teknisk chef for jernbanedelen på henholdsvis Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, vil den store tunnel mellem Danmark og Tyskland kun kunne bruges i ret begrænset omfang, hvis den åbnede i 2029.

- Man ville stå i en situation, hvor man kunne erklære projektet for fuldendt og tunnelen for åben, men der ville ikke kunne køre ret mange tog igennem, siger Kristian Madsen.

Den tyske ø Femern er i dag forbundet til det tyske fastland via Femernsundbroen. Den over 60 år gamle bro er imidlertid både for smal og for svag til at håndtere navnlig de godstog, der skal køre på en nye strækning mellem Danmark og Tyskland.
Den tyske ø Femern er i dag forbundet til det tyske fastland via Femernsundbroen. Den over 60 år gamle bro er imidlertid både for smal og for svag til at håndtere navnlig de godstog, der skal køre på en nye strækning mellem Danmark og Tyskland. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Det skyldes ikke tyskerne, men at danske Banedanmark er bagud med udrulningen af det nye digitale ERTMS-signalsystem.

Konsekvensen af det er, at nye lokomotiver, der kun har installeret styresystemer til at køre efter ERTMS-signalsystemet, ikke kan køre på det danske jernbanenet før, signalsystemet er fuldt implementeret, fordi de ikke kan køre efter det gamle signalsystem. 

Læs også
Byggeriet af Storstrømsbroen runder endnu en milepæl
Læs også
Byggeriet af Storstrømsbroen runder endnu en milepæl

Omvendt kan de ældre lokomotiver ikke køre efter det nye system.  

- Tunnelen under Fehmern Bælt bliver kun indrettet med det nye system. Derfor kan kun tog, der kan køre efter både det nye og gamle system, bruge tunnelen. Problemet er, at der ikke er mange af den type tog, og der kommer ikke nye til. Alle nye tog har kun udstyr til at køre efter ERTMS-signalsystemet, forklarer Kristian Madsen.

Kristian Madsen mener, at forsinkelsen kommer på et belejligt tidspunkt for Banedanmark.
Kristian Madsen mener, at forsinkelsen kommer på et belejligt tidspunkt for Banedanmark. Foto: TV2 Fyn

Dermed er det efter Kristian Madsens mening ikke så meget de tyske udfordringer med at få bygget den lille tunnel mellem Fehmarn og det tyske fastland, der er problemet, men den langsomme danske udrulning af det fælleseuropæiske ERTMS-signalsystem.

- Det er efter min overbevisning ikke realistisk, at Banedanmark kan nå at få udrullet det nye signalsystem til 2029. De er allerede langt bagefter planen, siger han.

Minister på sagen

I maj i år meddelte Banedanmark også, at udrulningen af det nye signalsystem først kan blive indfaset i Østdanmark i 2033 tre år senere end planlagt.

Transportminister Thomas Danielsen har ikke haft mulighed for at kommentere på sagen, han har i stedet sendt et skriftligt svar til TV2 ØST.

Transportminister Thomas Danielsen er opmærksom på problemet, skriver han til TV2 ØST.
Transportminister Thomas Danielsen er opmærksom på problemet, skriver han til TV2 ØST. Foto: Ingrid Riis/Ritzau Scanpix

- For så vidt angår vejtrafikken er anlægsarbejdet med at udbygge vejforbindelsen på tysk side påbegyndt. Jeg er opmærksom på udfordringerne med tidsplanen for færdiggørelsen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Det har jeg orienteret Folketinget om, og jeg drøfter det løbende med min tyske kollega, skriver han og fortsætter:

- De tyske myndigheder arbejder med en 'Plan B', hvis tunnelen ikke er færdig, når Femern Bælt-forbindelsen står klar. Den indebærer blandt andet elektrificering af den eksisterende Fehmarn Sund-bro, så persontog kan køre via Femern Bælt.


Nyhedsoverblik