Slagelse køber historisk færge - skal gerne være i havn inden sommer

Skal storebæltsfærgen M/F Broen i Halsskov Havn i Korsør inden sommer, så skal et enigt byråd beslutte, om de vil købe færgen, mandag aften.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Byrådet i Slagelse afholder sit første videomøde nogensinde mandag aften. 

Her er Økonomiudvalgets indstilling om at købe den karakteristiske storebæltsfærge M/F Broen et lukket punkt på dagsordenen.

quote Jeg håber, at der er tilslutning til, at vi kan sætte den i havn inden sommer

John Dyrby Paulsen (S), borgmester i Slagelse Kommune

- Jeg håber, at der er tilslutning til, at vi kan sætte den her i havn inden sommer. I aften skal vi tage stilling til, om vi vil købe færgen og til hvilken pris, siger borgmester John Dyrby Paulsen (S) til TV2 ØST.

Han tilføjer dog, at hele situationen med coronavirus kan forsinke købsprocessen yderligere.

Skal bruges til idrætsforeninger

Slagelse Kommune har planer om at bringe færgen til Halsskov Havn og placere den i færgeleje 2 ved den gamle tilkørselsrampe. 

Broen
Læs også
Købsaftale er næsten på plads – tidligere storebæltsfærge kan være i havn til sommer
Broen
Læs også
Købsaftale er næsten på plads – tidligere storebæltsfærge kan være i havn til sommer

Meningen er at fylde sand op omkring færgen, så den bliver landfast, og stille den til rådighed for en udstilling om Storebæltsforbindelsen og aktørerne i et kommende vandsportscenter.

- Den kan i virkeligheden bruges til utrolig mange ting. Når nu vi skal lave et vandsportscenter, kan vi få flyttet nogle foreninger ind i færgen, siger borgmester John Dyrby Paulsen.

quote Når nu vi skal lave et vandsportscenter, kan vi få flyttet nogle foreninger ind i færgen

John Dyrby Paulsen (S), borgmester i Slagelse Kommune

- Vi har et overfartsmuseum i Korsør, og det ville være oplagt at flytte det ind på færgen. Ligesom det vil være oplagt at stille færgen til rådighed for en udstilling om Storebæltsforbindelsen.

Koster 12 millioner kroner

Færgen, Broen M/F, ligger i dag i Grenå på Djursland, og der er endnu nogle praktiske forhold, der skal på plads, inden færgen trækkes til Halsskov. Blandt andet skal færgelejet gøres klar til, at den tidligere Storebæltsfærge kan ligge sikkert der.

Artiklen fortsætter under billedet.

Storebæltsfærgen Broen M/F ligger i dag i Grenå på Djursland.
Storebæltsfærgen Broen M/F ligger i dag i Grenå på Djursland. Foto: Bernt Skjøtt

Ifølge TV2 ØST’s oplysninger kommer færgen samt udrydning og placering til at koste Slagelse Kommune omkring 12 millioner kroner.

Storbæltfærge M/F Broen
Læs også
Ikonisk storebæltsfærge på vej mod sin sidste havn
Storbæltfærge M/F Broen
Læs også
Ikonisk storebæltsfærge på vej mod sin sidste havn

Færgen koster fire millioner og 9,6 millioner går til rydning, landsætning og placering, og så får kommunen to millioner fra en fond.

Borgmester John Dyrby ønsker ikke at udtale sig om færgens pris forud for aftenens byrådsmøde, da det er et lukket punkt på dagsordnen.

Vigtigt for balancen mellem Korsør og Slagelse

Ifølge Villum Christensen, der er 1. viceborgmester, har politikerne valgt den dyrere, men mere holdbare løsning:

quote Man kunne vælge nogle billigere løsninger, men vi har valgt den langtidsholdbare løsning

Villum Christensen (LA), 1. viceborgmester

- Man kunne vælge nogle billigere løsninger, men vi har valgt den langtidsholdbare løsning, hvor den kan holde 75-100 år. Til gengæld har vi fået et nedslag på selve færgekøbet, siger Villum Christensen til TV2 ØST.

- Jeg er meget tilfreds med, at det er lykkedes. Det er hele Korsørs DNA, der ligger i sådan en færge. Der er rigtig mange ting, der er godt for hele kommunen, når vi kigger på den her beslutning. Og det er vigtigt for Korsør og balancen mellem Korsør og Slagelse, at der kommer noget meget synligt.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses færgen under navnet Kalundborg i havnen ved Kalundborg i 1986.
Her ses færgen under navnet Kalundborg i havnen ved Kalundborg i 1986. Foto: Bernt Skjøtt

Om Storebæltsfærgen M/F Broen:

  • Den tidligere storebæltsfærge har haft mange navne.
     
  • Færgen broen kom til verden på Frederikshavn Værft og Flydedok i 1952. Herefter blev færgen sat ind i rutefart mellem Korsør og Nyborg.
    Siden sejlede den på strækningerne Halsskov - Knudshoved, Kalundborg - Kålby Kås – Aarhus og til sidst Kalundborg - Kålby Kås.
     
  • Da færgen blev taget ud af rutefarten, blev den placeret i Aarhus, hvor den blev brugt som diskotek, der dog lukkede nytårsaften 2009.
     
  • Færgen blev i 2015 fragtet til Nyborg, fordi byen så en mulighed i at gøre den til museumsskib. Men projektet var for stort og krævede for mange fondsmidler, så kommunen trak sig.
    Ejerne fik tre måneder til at få færgen ud af havnen, og pludselig var den gamle storebæltsfærge i fare for skulle ophugges.
     
  • I stedet blev den fragtet tilbage til Østjylland, hvor den siden juli 2018 har ligget i tørdok i Grenaa.
     
  • Nu ser det ud til, at den gamle færge får Halsskov som sin endelige destination.

    Kilde: TV2 ØST, TV2

Stor interesse fra fonde og andre lokale entusiaster 

Allerede nu har flere fonde og foreninger vist deres interesse over for den nye færge.

quote Det er jo ikke en jernbunke, vi køber

Villum Christensen (LA), 1. viceborgmester

- Der er mange fonde, der synes, at det her er fantastisk. Der er vi afhængige af, at der er mange, der spiller med. Vi kan allerede se med den interesse, der er, at det bliver ikke svært at få medspillere med, siger Villum Christensen.

Storbæltfærge M/F Broen
Læs også
Berygtet diskoteksfærge nærmer sig Korsør
Storbæltfærge M/F Broen
Læs også
Berygtet diskoteksfærge nærmer sig Korsør

Artiklen fortsætter under billedet.

Broen blev til et diskotek i Aarhus havn. Her i 2001. 
Broen blev til et diskotek i Aarhus havn. Her i 2001.  Foto: Bernt Skjøtt

Samlet set en stor investering

quote Det bliver samlet set en stor investering, når man ser det under ét med ombygningen af Halsskov Færgehavn

Villum Christensen (LA), 1. viceborgmester

I forvejen har Slagelse Kommune brugt mange penge på Halsskov Færgehavn, på at skabe et sportscenter og på at reparere kajanlægget.

- Så det bliver samlet set en stor investering, når man ser det under ét med ombygningen af Halsskov Færgehavn og selve købet af færgen oveni, siger Villum Christensen.

Læs også
Borgmester om Halsskov Havn: Vi er nødt til at reparere den en del steder
Læs også
Borgmester om Halsskov Havn: Vi er nødt til at reparere den en del steder

Han forsikrer, at færgen kommer i god stand:

- Den er faktisk fit for fight. Der er selvfølgelig nogle konkrete indretninger. Det er ligesom et hus, der er bygget efter bestemte retningslinjer med installationer og så videre. Det er jo ikke en jernbunke, vi køber, siger Villum Christensen.

Villum Christensen: - Vi har faktisk en god kassebeholdning

Slagelse Kommune var i 2018 blandt landets fattigste kommuner, og i 2019 forventer de et underskud på 124 millioner.

Har Slagelse Kommune råd til at bruge millioner af kroner på en færge?

- Vi har faktisk rimelig god kassebeholdning. Den er næsten dobbelt så høj, som den var i sidste periode. Vi er ikke på den måde en fattig kommune. Vi er udfordret af en masse sociale ydelser, men får også mange penge i udligning, siger Villum Christensen.

- Jeg synes, det er rigtig godt med anlægsinvesteringer for byerne. Vi har snarere været for dårlige til at gennemføre tiltag som det her. Her kan der ske noget hurtigt, for ellers går der meget snak fra, man beslutter noget til, det står her. Svømmehallen har vi for eksempel ventet på i årevis.


Nyhedsoverblik