Byrådet i Slagelse afholder sit første videomøde nogensinde mandag aften.
Her er Økonomiudvalgets indstilling om at købe den karakteristiske storebæltsfærge M/F Broen et lukket punkt på dagsordenen.
Jeg håber, at der er tilslutning til, at vi kan sætte den i havn inden sommer
- Jeg håber, at der er tilslutning til, at vi kan sætte den her i havn inden sommer. I aften skal vi tage stilling til, om vi vil købe færgen og til hvilken pris, siger borgmester John Dyrby Paulsen (S) til TV2 ØST.
Han tilføjer dog, at hele situationen med coronavirus kan forsinke købsprocessen yderligere.
Skal bruges til idrætsforeninger
Slagelse Kommune har planer om at bringe færgen til Halsskov Havn og placere den i færgeleje 2 ved den gamle tilkørselsrampe.
Meningen er at fylde sand op omkring færgen, så den bliver landfast, og stille den til rådighed for en udstilling om Storebæltsforbindelsen og aktørerne i et kommende vandsportscenter.
- Den kan i virkeligheden bruges til utrolig mange ting. Når nu vi skal lave et vandsportscenter, kan vi få flyttet nogle foreninger ind i færgen, siger borgmester John Dyrby Paulsen.
Når nu vi skal lave et vandsportscenter, kan vi få flyttet nogle foreninger ind i færgen
- Vi har et overfartsmuseum i Korsør, og det ville være oplagt at flytte det ind på færgen. Ligesom det vil være oplagt at stille færgen til rådighed for en udstilling om Storebæltsforbindelsen.
Koster 12 millioner kroner
Færgen, Broen M/F, ligger i dag i Grenå på Djursland, og der er endnu nogle praktiske forhold, der skal på plads, inden færgen trækkes til Halsskov. Blandt andet skal færgelejet gøres klar til, at den tidligere Storebæltsfærge kan ligge sikkert der.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ifølge TV2 ØST’s oplysninger kommer færgen samt udrydning og placering til at koste Slagelse Kommune omkring 12 millioner kroner.
Færgen koster fire millioner og 9,6 millioner går til rydning, landsætning og placering, og så får kommunen to millioner fra en fond.
Borgmester John Dyrby ønsker ikke at udtale sig om færgens pris forud for aftenens byrådsmøde, da det er et lukket punkt på dagsordnen.
Vigtigt for balancen mellem Korsør og Slagelse
Ifølge Villum Christensen, der er 1. viceborgmester, har politikerne valgt den dyrere, men mere holdbare løsning:
Man kunne vælge nogle billigere løsninger, men vi har valgt den langtidsholdbare løsning
- Man kunne vælge nogle billigere løsninger, men vi har valgt den langtidsholdbare løsning, hvor den kan holde 75-100 år. Til gengæld har vi fået et nedslag på selve færgekøbet, siger Villum Christensen til TV2 ØST.
- Jeg er meget tilfreds med, at det er lykkedes. Det er hele Korsørs DNA, der ligger i sådan en færge. Der er rigtig mange ting, der er godt for hele kommunen, når vi kigger på den her beslutning. Og det er vigtigt for Korsør og balancen mellem Korsør og Slagelse, at der kommer noget meget synligt.
Artiklen fortsætter under billedet.
Om Storebæltsfærgen M/F Broen:
- Den tidligere storebæltsfærge har haft mange navne.
- Færgen broen kom til verden på Frederikshavn Værft og Flydedok i 1952. Herefter blev færgen sat ind i rutefart mellem Korsør og Nyborg.
Siden sejlede den på strækningerne Halsskov - Knudshoved, Kalundborg - Kålby Kås – Aarhus og til sidst Kalundborg - Kålby Kås.
- Da færgen blev taget ud af rutefarten, blev den placeret i Aarhus, hvor den blev brugt som diskotek, der dog lukkede nytårsaften 2009.
- Færgen blev i 2015 fragtet til Nyborg, fordi byen så en mulighed i at gøre den til museumsskib. Men projektet var for stort og krævede for mange fondsmidler, så kommunen trak sig.
Ejerne fik tre måneder til at få færgen ud af havnen, og pludselig var den gamle storebæltsfærge i fare for skulle ophugges.
- I stedet blev den fragtet tilbage til Østjylland, hvor den siden juli 2018 har ligget i tørdok i Grenaa.
- Nu ser det ud til, at den gamle færge får Halsskov som sin endelige destination.
Kilde: TV2 ØST, TV2
Stor interesse fra fonde og andre lokale entusiaster
Allerede nu har flere fonde og foreninger vist deres interesse over for den nye færge.
Det er jo ikke en jernbunke, vi køber
- Der er mange fonde, der synes, at det her er fantastisk. Der er vi afhængige af, at der er mange, der spiller med. Vi kan allerede se med den interesse, der er, at det bliver ikke svært at få medspillere med, siger Villum Christensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Samlet set en stor investering
Det bliver samlet set en stor investering, når man ser det under ét med ombygningen af Halsskov Færgehavn
I forvejen har Slagelse Kommune brugt mange penge på Halsskov Færgehavn, på at skabe et sportscenter og på at reparere kajanlægget.
- Så det bliver samlet set en stor investering, når man ser det under ét med ombygningen af Halsskov Færgehavn og selve købet af færgen oveni, siger Villum Christensen.
Han forsikrer, at færgen kommer i god stand:
- Den er faktisk fit for fight. Der er selvfølgelig nogle konkrete indretninger. Det er ligesom et hus, der er bygget efter bestemte retningslinjer med installationer og så videre. Det er jo ikke en jernbunke, vi køber, siger Villum Christensen.
Villum Christensen: - Vi har faktisk en god kassebeholdning
Slagelse Kommune var i 2018 blandt landets fattigste kommuner, og i 2019 forventer de et underskud på 124 millioner.
Har Slagelse Kommune råd til at bruge millioner af kroner på en færge?
- Vi har faktisk rimelig god kassebeholdning. Den er næsten dobbelt så høj, som den var i sidste periode. Vi er ikke på den måde en fattig kommune. Vi er udfordret af en masse sociale ydelser, men får også mange penge i udligning, siger Villum Christensen.
- Jeg synes, det er rigtig godt med anlægsinvesteringer for byerne. Vi har snarere været for dårlige til at gennemføre tiltag som det her. Her kan der ske noget hurtigt, for ellers går der meget snak fra, man beslutter noget til, det står her. Svømmehallen har vi for eksempel ventet på i årevis.