I 2021 havde Sorø Kommune 6.556 passagerer, der benyttede sig af muligheden for at tage en flextur. Sidste år brugte 8.300 passagerer ordningen.
Det kostede sidste år Sorø Kommune 1,4 millioner kroner, hvilket er væsentlig mere end året før.
- Udgiften til flextur er steget med over 60 procent fra 2021 til 2022, siger Peter Neerup Madsen, der er leder af Vej og Park i Sorø Kommune.
Flextur er en offentlig finansieret ordning, hvor borgere kan blive kørt mellem to adresser i taxa til omtrent samme pris, som det koster at tage bussen.
Dem, der bruger flextur til og fra arbejde dagligt eller til undervisningsinstitutioner, belaster ordningen hårdt
Ordningen blev oprindelig indført for at dække ind for de busruter, som kommunerne har valgt at spare væk.
- Det er dejligt, at dem, ordningen er tiltænkt, bruger den, siger Peter Neerup Madsen og tilføjer:
- De ældre borgere har for eksempel en mulighed for at komme til sundhedsvæsenet eller komme ind at handle og komme hjem igen og sådan set kunne bruge flextur der, hvor den kollektive trafik ikke rækker.
Men det har vist sig, at ordningen bliver brugt til langt mere end at dække for manglende busser.
- På den anden side kan man sige, at dem, der bruger flextur til og fra arbejde dagligt eller til undervisningsinstitutioner, belaster ordningen hårdt, forklarer han.
Det er trafikselskabet Movia, der udbyder flextur, og ifølge virksomheden kan ordningen bruges af alle borgere i kommunen.
Udover kørsel fra adresse til adresse inden for kommunegrænsen er det også muligt at køre mellem alle de kommuner, der er med i ordningen.
Lader cyklen stå
En ny undersøgelse lavet af Sorø Kommune viser, at kommunens udgifter til flextur er steget markant.
Det skyldes i høj grad, at flere borgere rejser lange ture med flextur - delvist på Sorø Kommunes regning.
- I nogle tilfælde er det folk, som tager flextur til og fra arbejdspladsen dagligt, i andre er det studerende, som kunne have cyklet til bussen, men i stedet tager en flextur til institutionen, hvor der egentlig går transportmuligheder i forvejen, lyder det fra Peter Neerup Madsen.
Udgiften til flextur er en problematik, som lægger politikerne i Sorø Kommune på sinde.
Det forsikrer formanden for Natur-, Teknik- og Planudvalget.
- Det er bestemt noget, vi tager alvorligt, og det er også derfor, at vi har lavet ekstra borgermøder og har sat administrationen i gang med at arbejde udenfor normal arbejdstid for at få et ordentligt grundlag for at tage en god beslutning, siger Bo Christensen (K).
Ikke fri taxakørsel
Undersøgelsen viser også, at det i stigende grad er unge, som i dag rejser med flextur, og at de fleste af dem ikke har behov for at bruge et hjælpemiddel. En udvikling, der også er stigende.
Passagererne kan i princippet sige, de følger de gældende reglerne for flextur, som de er i dag. Hvad kan I som kommune have imod det?
- De følger sådan set reglerne, men konsekvensen er, at busserne så bare kører tomme rundt i byen, og det skyldes, at brugerne kører over i flextur i stedet for, siger Peter Neerup Madsen.
- Det skal ikke være en lidt mere fri taxakørsel på kommunens regning. Det er ikke det, som er intentionen, og det er det, vi er nødsaget til at få dykket ned i. Altså, hvor ofte forekommer det, og hvilke muligheder findes der i forhold til at regulere på flextur, argumenter Bo Christensen.
Et afgørende tilbud
For Elisabeth Frimand Grøhn er det at bestille flexture en fast del af livet på landet.
- Her i husholdningen bruger vi den hver måned, fortæller hun.
Hun bor i Fjenneslev sammen med tre andre, og ingen af dem har private biler.
- Der er forholdsvis langt til offentlig transport, så hvis man skal til lægen, når man er syg, er det rart, at man kan bestille en flextur og slippe for at gå flere kilometer hver vej, forklarer hun.
Ifølge Elisabeth Frimand Grøhn skal politikerne i Sorø Kommune huske på, at der kan være tale om mange gråzoner, når kommunen rejser kritik af, at nogle misbruger ordningen med flextur.
- Jeg har hørt det her med, at der er nogle, der booker den hver dag til et job i København, og det synes jeg sådan set er fint nok. Vi kender jo ikke til deres forudsætninger. Det kan være en med social angst, der ikke tør at tage offentlig transport, lyder det fra Elisabeth Frimand Grøhn.
Nu frygter hun for, hvad det vil betyde for Sorø-borgere som hende, hvis flextur bliver forringet.
- Konsekvenserne for os herude vil være, at vi kommer til at gå og cykle lidt mere, og så kan det være, hvis vi er rigtig syge, at vi vælger ikke at tage til lægen, slutter Elisabeth Frimand Grøhn.
Natur, Teknik og Planudvalget I Sorø Kommune behandler spørgsmålet om flextur på et møde den 18. april, inden det er kommunalbestyrelsens tur den 26. april.