På søndag bliver rejsetiden med tog fra Stevns til Køge længere. Banen er så udtjent, at det er nødvendigt at sætte farten ned fra 100 til 75 kilometer i timen.
Kommunerne på Stevns - Faxe, Køge og Stevns - har sammen med Region Sjælland i den forbindelse indkaldt borgerne til møde.
Ifølge Region Sjælland mangler man 30 millioner kroner om året for at kunne renovere Østbanen.
Som det er nu, tager det alt for lang tid og er alt for dyrt, hvilket gør, at jeg vælger bilen
Formand for Region Sjælland, Heino Knudsen (S), siger til TV2 ØST:
- Vi gør det her for at sætte maksimalt fokus på den store udfordring, vi har omkring Østbanen. Også for at få forklaret vores borgere, hvad der er op og ned i den her situation, siger Heino Knudsen, der med mødet håber at sende et klart signal til Christiansborg om banens betydning for regionen.
Vælger toget fra
En af dem, der skal med til mødet på mandag, er formanden for Vråby Bylaug, Preben Aabo.
- Det korte af det lange er, at Østbanen er en transportform, som kunne fungere. Men som det er nu, tager det alt for lang tid og er alt for dyrt, hvilket gør, at jeg vælger bilen, siger han.
Han har ikke de store forventninger til mødet, men Preben Aabo møder op, fordi han gerne vil være med til at påvirke situationen og sende et signal om, at der bør gøres noget.
- Det er for billigt, når transportministeren siger, at det er regionens problem. Man kunne jo starte med at tage de 600 millioner kroner, som skal bruges på en ny omfartsvej og renovere togbanen. Det ville gavne væsentlig flere mennesker, siger Preben Aabo med en henvisning til debatten om en ny omfartsvej på Stevns.
- Når man som borger ser, hvordan de disponerer pengene, er det som om, de ikke tænker sig om, tilføjer han.
Borgere skal komme til orde
Hvert år befordrer Østbanen næsten 1,1 million passagerer. Line Krogh Lay (R), byrådspolitiker i Stevns Kommune, sidder med i den tværkommunale arbejdsgruppe Tilbage på sporet, som sammen med regionerne har indbudt til mødet:
- Det drejer sig om at give noget information om situationen og tale med folk om, hvad er det egentlig er, der er vigtigt for dem at få bragt ind til transportudvalget og Folketinget, siger Line Krogh Lay.
Jeg håber, at vi hurtigt kan skabe klarhed over finansieringen, så borgerne ikke skal være usikre på, hvordan togene kører i fremtiden
Hun understreger, at det er vigtigt med information, da der hurtigt spreder sig rygter.
- Siden 2009 har der ikke været tilført nok penge til regionerne, som har ansvaret for banen. Hvis det skal løses, er vi nødt til at få hjælp fra Folketinget – det er dem, som bevilliger pengene, og de har ikke bevilliget nok i en lang årrække, siger Line Krogh Lay om, at skinnerne i dag er slidt helt i bund.
Forbereder renovering af Østbanen
Regionen er i gang med de indledende øvelser til en renovering af Østbanen. Til dette er der afsat otte millioner kroner til forberedelse af renoveringen.
Det skal sikre, at arbejdet ikke bliver forsinket, mens der ventes på den nødvendige, langsigtede finansiering fra staten.
- Det er statens opgave at sikre, at vi har den fornødne finansiering til opgaven med at renovere lokalbanerne. De penge har vi ikke på nuværende tidspunkt, og vi kan ikke selv udskrive skatter. Jeg håber, at vi hurtigt kan skabe klarhed over finansieringen, så borgerne ikke skal være usikre på, hvordan togene kører i fremtiden, siger Peter Jacobsen (DF), der er formand for Region Sjællands Udvalg for Regional Udvikling.
Ind til videre har transportminister Benny Engelbrecht (S) givet følgende svar på kommunerne og regionernes appel:
- Det er de lokale og regionale myndigheder, der har ansvaret for at tilrettelægge trafikken, så befolkningen betjenes bedst muligt med kollektiv trafik. Det er derfor også lokalt, man har – og skal have – et billede af de trafikale og økonomiske udfordringer, de enkelte baner står over for.
Dette budskab har ministerens departement senest gentaget, da partifællen Tanja Larsson (S) udtalte, at Region Sjælland ikke er blevet kompenseret nok i sagen om forholdene på Østbanen.
Borgermødet afholdes den 16. december på Hårlev Kro fra klokken 16.00 til 17.30. Alle er velkomne, og både borgere, transportordførere og regionale folketingspolitikere er inviteret til mødet.