Søndag sætter DSB priserne op. Men samtidig er det blevet sværere for passagerne at sætte sig ned.
I hvert fald hvis de skal på toilettet på stationen, mens de venter på toget eller bussen. Der er nemlig kun DSB-toiletter på hver 6. station.
Det viser en undersøgelse, som Faglige Seniorers nyhedsbrev har lavet.
Nyhedsbrevets gennemgang viser, at der på landets i alt 316 stationer kun er toiletter på 46 stationer. 11 af disse drives af andre end DSB, for eksempel kommuner, viser Faglige Seniorers gennemgang.
Det er uværdigt og et udtryk for dårlig service
Alene i 2018 lukkede DSB toiletterne på 15 stationer.
At der er så få muligheder for at træde af på naturens vegne på landets DSB-stationer, forarger Palle Smed, direktør i Faglige Seniorer, der er fagbevægelsens ældreorganisation.
- Det nytter ikke noget, at de offentlige toiletter på den måde forsvinder. På mange stationer er der en stank af urin, fordi det offentlige toilet er blevet lukket. Jeg synes, det er uværdigt og et udtryk for dårlig service. Det må DSB kunne gøre bedre, siger Palle Smed, der vil rejse sagen overfor DSB og politikerne.
Artiklen fortsætter under billedet.
Han gør især opmærksom på, at der med alderen er større behov for oftere at komme på toilettet. I dag lider hver fjerde dansker over 65 år ifølge Faglige Seniorer af urinkonsistens, hvor kan opstå pludselig tissetrang.
DSB: Derfor er toiletterne lukket
Underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen begrunder lukningen af toiletter med, at stationernes status har ændret sig.
- Tidligere havde vi jo stationer med stationsforstander, billetsalg, restaurant eller cafe, men i dag har vi 250 stationer, der grundlæggende fungerer som et trinbræt, siger Aske Wieth-Knudsen til Faglige Seniorers nyhedsbrev.
Til gengæld har vi velfungerende toiletter i alle vores togsæt i fjern- og regionaltrafikken. Det har vi valgt at opprioritere
Til gengæld har vi velfungerende toiletter i alle vores togsæt i fjern- og regionaltrafikken. Det har vi valgt at opprioritere, siger tilføjer han.
Ifølge DSB er toiletter på stationerne dyre i drift, og Aske Wieth-Knudsen skønner, at udgiften er på mellem 200.000 til 250.000 kroner pr. toilet om året.
I år forsvinder toiletterne på stationerne i Glumsø og Vordingborg, men ellers vil DSB ikke lukke flere toiletter, oplyser Aske Wieth-Knudsen.
Artiklen fortsætter under billedet.
DSB-toiletterne blev i 2018 lukket på stationerne i Snekkersten, Espergærde, Nivå, Kokkedal, Humlebæk, Rungsted, Tårnby, Brønderslev, Skørping, Hobro, Rødekro, Tinglev, Langå, Tølløse og Kalundborg.
Millioner kan være på vej
Da kan dog være godt nyt på vej til tog - og buspassagerne.
I hvert fald afsætte et flertal udenom regeringen i oktober sidste år tre millioner kroner til udvikling af landets togstationer, som blandt andet omfatter ordentlige toiletforhold på stationerne.
Det er for dårligt, og derfor afsætter vi penge til at sikre bedre forhold for pendlerne
Bag aftalen står Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. 120 millioner kroner er afsat til forbedringer af den kollektive trafik og cykelforhold.
- Flere steder oplever pendlere, at deres togstationer er helt døde og med dårlige toiletforhold. Det er for dårligt, og derfor afsætter vi penge til at sikre bedre forhold for pendlerne, udtalte Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet, til TV ØST.
Han anerkender, at der ikke er behov for, at alle togstationer skal udstyres med toiletter, kiosker og andre tilbud, dog mener han, at flere større stationer trænger til en kærlig hånd.
- Der er selvfølgelig togstationer, der er så små, at man ikke kan forvente det samme liv, men større stationer som Korsør Station og Vordingborg Station skal kunne tilbyde ordentlige forhold for pendlerne, sagde han.