Rettelse: Det fremgik af artiklen, at Tecnoscavi var et italiensk firma. Det er ikke tilfældet. Tecnoscavi er et rumænsk firma med en filial i Danmark.
12 rumænere har i over et år været ansat af det rumænske byggefirma Tecnoscavi til at udføre opgaver på byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Men tingene har ikke kørt, som de skulle i firmaet - og nu har hovedentreprenøren SBJV fyret virksomheden. Det fremgår af en skrivelse fra Vejdirekoratet til Transportudvalget i Folketinget.
Fyringen skyldes, at en ansat har henvendt sig til fagforbundet 3F og fortalt, at han og de andre ansatte i Tecnoscavi hver måned skulle betale noget af deres løn tilbage til en arbejdsleder i firmaet i kontanter. Beløbene lyder på 5.000-8.000 kroner hver måned.
Det er simpelthen så langt ude
Det fik alle alarmklokkerne til at ringe hos fagforbundet, hvor næstformanden i byggegruppen mistænker, at det er et udtryk for underbetaling og en omgåelse af overenskomsten.
- Det er formentlig en aftale lavet i Rumænien, hvor de her medarbejdere stammer fra, om at de skal have så og så meget i nettoløn, og så arbejder de så på Storstrømsbroen og skal aflønnes i forhold til overenskomsten. Det der så er i overskud i forhold til aftalen, når medarbejderne får deres løn, det skal så afleveres tilbage, siger Palle Bisgaard.
På den måde er det altså muligt, at man på papiret betaler de ansatte det, de har krav på, mens medarbejderne reelt vil stå tilbage med langt mindre.
Efter første møde i 3F forsøgte den pågældende rumæner angiveligt at dokumentere, hvordan de kontante tilbagebetalinger foregik. Men nogen fattede mistanke til medarbejderen, og ifølge 3F skulle han derefter have fået tæsk.
- Det er simpelthen så langt ude, at medarbejderne på den måde er underlagt sådan nogle repressalier fra virksomheden, siger Palle Bisgaard.
Arbejdsleder: Der er tale om udlæg
Vejdirektoratet, som er bygherre på projektet, og hovedentreprenøren SBJV (Storstrøm Bridge Joint Ventures) har efterfølgende forsøgt at undersøge sagen. De har blandt andet haft en samtale med den arbejdsleder, der stod for at modtage kontanterne fra medarbejderne.
- Han siger, at det er fuldstændig korrekt, men at der er tale om udlæg til nogle af hans kolleger, fordi de kommer til landet uden ret mange penge på lommen og har brug for nogle kontanter. Han laver så en bankoverførsel til kollegaen, der har brug for det, og når de så får deres første lønudbetaling, så betaler de ham tilbage i kontanter. Det er den historie, vi har fået, siger Erik Stoklund Larsen, som er anlægschef i Vejdirektoratet.
Med andre ord skulle der ifølge Tecnoscavi altså være tale om, at medarbejderne blot betaler en gæld tilbage til arbejdslederen. Men hos 3F køber de ikke forklaringen med udlån i forbindelse med opstart af job i Danmark. Medarbejderne har nemlig været i Danmark længere, og derfor tror 3F ikke på, at der så længe efter stadig skulle være ubetalt gæld til arbejdsgiveren.
- Så skulle de have ventet på lønnen i 15 måneder? De fleste af dem har været her i 15 måneder, så nej, det er ikke en plausibel grund, mener Palle Bisgaard.
I en redegørelse til Folketingets transportudvalg fra den 28. april skriver Vejdirektoratet, at man har haft samtaler med ti medarbejdere hos Tecnoscavi.
Ingen af de ansatte har bekræftet, at der er sket tilbagebetaling af løn, og ingen gav udtryk for, at der er foregået noget uregelmæssigt, lyder det i redegørelsen fra Niels Gottlieb, som er projektchef på byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Jeg kan ikke leve med, at sådan nogle transaktioner foregår inde på vores byggerier blandt medarbejderne
I forhold til den korporlige afstraffelse lyder forklaringen, at der var tale om, at to ansatte var blevet fulde og var kommet op at slås.
Alligevel bør de mystiske pengemellemværender mellem ansatte i firmaet have konsekvenser, mener de hos Vejdirekoratet.
- Jeg kan ikke udstikke teorier om, hvad der kan være årsag til det ene og det andet, men jeg kan ikke leve med, at sådan nogle transaktioner foregår inde på vores byggerier blandt medarbejderne. Så må de komme frem med nogle systemer, som er gennemsigtige, og som vi kan forstå som bygherre, siger Erik Stoklund Larsen, anlægschef i Vejdirektoratet
Firma taget af broprojektet - men arbejdslederen bliver
Ifølge hovedentreprenøren SBJV har firmaets regnskabspraksis ikke levet op til SBJV's code of conduct, altså deres adfærdskodeks.
Aldo Cattaneo, som er projektdirektør i SBJV, har ikke ønsket at stille op til et interview om sagen, men udtaler i et skriftligt svar:
- SBJV har strenge politikker vedrørende pengestrømme mellem arbejdsgiver og ansatte og bruger en del ressourcer på at kontrollere, at de danske regler og normer overholdes. Vi mener ikke, at de er overholdt i denne sag, og som følge heraf, så afslutter SBJV samarbejdet med underleverandøren.
Vi er ret sikre på, at han siger sandheden, man lyver ikke om den slags ting som almindelig medarbejder
SBJV har dog ikke fundet Tecnoscavis regnskabspraksis så graverende, at der ikke stadig er plads til de 12 rumænere på byggepladsen. De har fået tilbudt ansættelse hos SBJV - også den arbejdsleder, der stod for at få tilbagebetalt dele af kollegernes løn.
3F: Han taler sandt
Hos 3F lader man sig dog ikke afskrække af, at Vejdirektoratet og SBJV ikke har kunne få tilbagebetalingen af løn bekræftet af andre ansatte.
- Vi er ret sikre på, at han siger sandheden. Man lyver ikke om den slags ting som almindelig medarbejder, og vi arbejder på at få det dokumenteret, siger Palle Bisgaard.
For selvom Tecnoscavi ikke længere skal arbejde på Storstrømsbroen, stopper sagen ikke her for fagforbundet.
- Vi vil prøve at rulle hele sagen op og se, hvor meget de her mennesker i virkeligheden har fået for lidt i løn.
Og så kræve det af firmaet?
- Så vil vi kræve det af Tecnoscavi, men det er klart, vi mener også, at SBJV har et ansvar i forhold til den her sag, siger næstformanden i byggegruppen i 3F.
VIDEO: Sagen i denne artikel er ikke den eneste problematiske sag på byggeriet. Fredag kunne TV2 ØST fortælle, hvordan 30 brobyggere er blevet fyret fra byggeriet uden at have fået deres løn: