Lolland Kommune lancerer nu atter et markedsføringsfremstød for at få unge ud af storbyen og blive tilflyttere på Lolland.
Kampagne kommer i kølvandet på en bred indsats, hvor Lolland Kommune har brugt samlet otte millioner kroner på at tiltrække nye borgere til siden 2018.
Sidste sommer kom forgængeren til morgendagens kampagne med titlen ’Firstmover’. Kampagnen kostede en million kroner.
Det kan også godt være, vi skal ændre den strategi. Jeg ved, vi tager det op til næste økonomiudvalgsmøde
Den nye kampagne kommer til at koste 700.000 kroner.
Skabt af Københavner-virksomheden Soundvenue Creative, viser kampagnerne gourmetmad, naturfotografi og fællesspisninger med folk i smart tøj, der sipper naturvin. Med andre ord: Alt, hvad en ung byboer kan begære.
Sådan så sidste års kampagnevideo ud:
Ved ikke, om den virker
I Lolland Kommune sidder projektlederen på de to ’Firstmover’-kampagner, Julie Christensen. Hun forklarer, at kampagnerne er til for at ændre opfattelsen af Lolland.
- Der har jo altid været en negativ opfattelse af Lolland, fortæller hun og fortsætter:
- Det er lige så meget en tilflytterkampagne, som det er branding. Både for at ændre opfattelsen af Lolland, men også for at gøre opmærksom på den positive udvikling, Lolland er i, og gøre opmærksom på alle de muligheder der er – især for børnefamilier.
Den første kampagne var ifølge Julie Christensen en stor succes digitalt med 44.000 besøgende på kampagnesitet.
- Digitalt har det været en stor succes med god feedback. Men der har ikke været stor kontakt til vores tilflytterkonsulenter efter kampagnen, siger hun.
Om kampagnen har resulteret i nogle reelle tilflyttere til Lolland Kommune vides ikke.
Sammenlagt er der klikket 1.001 gange på linket til boligsiden.dk, hvor man kommer ind på oversigten over boliger til salg på Lolland. Det er skarpt opridset 1.000 kroner per klik ud fra kampagnens pris på en million kroner.
Boligsiden.dk kan ikke oplyse om, hvor mange af klikkene, der er endt i køb af lollandske boliger, fordi man klikker sig videre til en ejendomsmægler gennem boligsiden.dk.
Udlændinge vil gerne til Lolland
En tilflytterkonsulent er en person ansat af kommunen, man kan ringe til og få svar på alle spørgsmål om det at flytte til og bo i Lolland Kommune.
Tilflytterkonsulenten i Lolland Kommune hedder Martina Mostad. Hun fortæller, at hun sjældent modtager henvendelser fra unge, danske tilflyttere.
- Min erfaring er, at danskere ikke bruger funktionen så meget – selv om de har set vores kampagner og er blevet inspirerede, siger Martina Mostad og tilføjer:
- De internationale tilflyttere, vi har, og dem, der ikke er flyttet endnu, men er meget interesserede, de bruger mig rigtig meget.
Tilflytterkonsulenten har oplevet en markant stigning i henvendelser de seneste år. Og det er især de internationale tilflyttere, der ser mange jobmuligheder i Lolland Kommune – blandt andet i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen eller i social- og sundhedssektoren.
Til gengæld oplever Martina Mostad interesse fra andre danskere, når hun promoverer Lolland på det sociale medie LinkedIn. En indsats, der – ud over Martina Mostads egen løn – ikke koster Lolland Kommune en krone.
Mangler desperat arbejdstagere
Men der er masser af jobs at tage af i Lolland Kommune. Den 24. august fortalte Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S), at Lolland lige nu mangler 100 medarbejdere i ældreplejen til Fagbladet FOA.
Forrige uge fløj Lolland Kommune da også 22 europæiske statsborgere til Maribo for at varetage job i ældreplejen.
Der er altså både efterspørgsel på og interesse fra international arbejdskraft i Lolland Kommune. Og spørger man borgmester Holger Schou Rasmussen, er han også åben for at prioritere flere midler til at tiltrække internationale arbejdere.
- Det kan også godt være, vi skal ændre den strategi. Jeg ved, vi tager det op til næste økonomiudvalgsmøde, hvor vi skal overveje, om vi skal tilrette kampagnen til de internationale borgere, siger Holger Schou Rasmussen.
Selvom borgmesteren erkender, at pengene muligvis kunne bruges anderledes, er Lolland Kommunes fokus også at sætte ind så mange steder som muligt.
- Vi er ude i en situation, hvor vi virkelig mangler arbejdskraft. Her er Lolland hårdt ramt. Og der er man jo nødt til at sige til de unge på sociale medier: Her er der nogle muligheder. Det kan godt være, at det i sidste ende ikke giver den ønskede effekt, men der er én ting, jeg ved helt sikkert: Hvis vi intet gør, så sker der ingenting, lyder det fra Holger Schou Rasmussen.
Måske det rette tidspunkt
Selvom det er sværere at tiltrække de danske tilflyttere til Lolland Kommune, er tiden måske netop moden til en ny kampagne målrettet de unge byboere. Det skyldes de usikre økonomiske tider. Det er nemlig ikke meget bolig, en ung børnefamilie kan få i storbyen, forklarer boligøkonom Birgit Daetz fra Boligsiden.dk.
- Det, vi kan se, er, at der kommer til at ske nogle ting: Vi ved ikke, hvordan det går med renterne, energipriserne og inflationen. Og det har stor betydning for, hvor mange penge folk kan købe for, siger hun og fortsætter:
- Når du ser på, hvor meget du kan få for en lejlighed i København sammenlignet med en lejlighed på Lolland, er det mange kvadratmeter bolig, du kan få for pengene. Så det at flytte ud i et område, hvor kvadratpriserne er lavere, kan være attraktivt for mange.
Tiden må vise, om Lollands nye kampagne lykkedes med at få de unge til at rykke teltpælene op og placere dem solidt i den lollandske muld. I Lolland Kommune tror de i hvert fald på sagen. For som tilflytterkonsulenten Martina Mostad siger om den langsigtede strategi:
- Det skal meget til at flytte på mennesker – hvor gode vi end er til at sælge drømmen om Lolland, er der mange faktorer, der spiller ind. Hvordan kan vi måle på, hvor mange der lige nu sidder og overvejer et nyt liv på Lolland? Der er potentielt rigtig mange.