I over fem måneder har beboere omkring Skuderløse på Sydsjælland lagt øre til høj tuden fra toghorn.
Overkørsel 173 har desværre oplevet et stigende antal fejl
Det nye signalsystem, som er ved at blive udrullet, virker nemlig ikke optimalt, og værst er situationen ved overkørsel 173 mellem Holme Olstrup og Haslev, hvor bommen ikke går ned, når toget kommer.
Derfor sænker togene farten til ti kilometer i timen og gør signal med hornet, så cyklister, bilister og gående er opmærksomme på, at toget krydser vejen.
TV2 ØST kunne i juli fortælle om problemet, hvor togpassagerer undrede sig over, at toget bremsede op og tuede med hornet.
Men problemet er endnu ikke løst.
Frustration hos pendler
John Axelsen, som næsten dagligt pendler mellem Næstved og Køge, oplevede selv problemet fra halvanden uges tid siden
- Det giver jo forsinkelser igen og ingen, og man kan undre sig over, at det skal tage så lang tid, siger han.
Banedanmark oplyser til TV2 ØST, at de i august nedsatte en task force, der analyserer og laver målinger for at finde årsagen
- Det er komplekst, da udfordringen tilsyneladende opstår i samspillet mellem blandt andet det nye kørestrømsanlæg, det nye signalsystem og el-lokomotiverne.
Når det er gået så galt på den her lille strækning, hvordan kommer det så til at gå på nogle af de større?
- Banedanmark har overordnet set stadig færre hændelser på overkørsler med det nye signalsystem, men overkørsel 173 har desværre oplevet et stigende antal fejl, lyder det i et skriftligt svar.
Stadig generelle problemer med signalsystemet
John Axelsen anerkender, at det er blevet bedre på strækningen Lille Syd, som ellers har været plaget af aflysninger og forsinkelser, siden et nyt signalsystem blev udrullet.
Men der er ifølge ham ikke helt godt endnu.
Da han sad i toget torsdag morgen, blev han sammen med de øvrige togpassagerer sat af på Ølby Station, fordi der var et tog på vej i mod dem på strækningen, der er enkeltsporet.
- Det er en anden historie, men det er stadig problemer med signalsystemet, fortæller John Axelsen.
I forhold til overkørsel 173, så forsikrer Banedanmark, at der ikke er nogen sikkerhedsrisiko omkring overkørslen:
- Når bommene ikke fungerer, sikrer det nye signalsystem, at lokomotivføreren får besked, passerer overkørslen med 10 km/t og samtidig giver signal med hornet.
Ændret rejsemønster
Problemerne har helt konkret påvirket John Axelsens rejsemønster. Han tager ikke toget fra den station, der ligger tættest på ham.
- Normalt ville jeg tage fra Næstved Nord Station, fordi jeg kan gå til den station, siger han og tilføjer:
- Men jeg tager fra Næstved, fordi det sker så relativt ofte, om end det er nedadgående, at toget bliver aflyst, så det kører udenom Haslev og Næstved Nord.
- Så jeg tager toget fra Næstved, så jeg er mere sikker på, at jeg kommer frem.
John Axelsen er spændt på, hvordan det skal gå, når signalsystemet skal rulles ud andre steder.
- Når det er gået så galt på den her lille strækning, hvordan kommer det så til at gå på nogle af de større? spørger han.
Hvornår problemerne med bommen ventes at blive løst kan Banedanmark ikke oplyse.