- Det er Kejserens nye klæder – alle kan mærke, at der er noget galt, men ingen tør at sige, at det bare ikke fungerer.
Sådan beskriver Michael Halder, overlæge på Nykøbing Falster Sygehus, den nye Sundhedsplatform.
Ifølge overlægen er problemerne med Sundhedsplatformen så åbenlyse, at man hurtigst muligt burde se sig om efter en anden løsning.
- Det er et rent administrativt system, der går efter økonomi og finde frem til data og statistik, siger Michael Halder, overlæge fra Nykøbing Falster Sygehus til TV ØST.
Sundhedsplatformen er valgt i samarbejde med nogle medarbejdere, så det er ikke alene en administrationsbeslutning
- De oprindelige værdier med medmenneskelighed, nærkontakt og sund fornuft er slået fuldstændigt fra. Det er et rent teknisk, koldt, kynisk system, der bare behandler data robotagtigt, siger overlægen.
Overlæge: Beslutningstagere har trumfet det igennem
Jævnligt skal Michael Halder som overlæge skrive under på, at han passer på sine patienter og økonomien. Derfor undrer det ham, at der bliver brændt milliarder af på et nyt system, der ifølge ham overhovedet ikke virker, som det skal.
- Der er nogle bestemte beslutningstagere, der har truffet en beslutning og bare presset den igennem - koste hvad det vil - selvom det ikke giver mening for skatteborgerne. Der bliver brændt milliarder af, siger Michael Halder.
Det afviser Gitte Simoni fra Dansk Folkeparti, som er formand for Region Sjællands nye udvalg, der skal sørge for bedre arbejdsmiljø på hospitalerne.
- Sundhedsplatformen er valgt i samarbejde med nogle medarbejdere, så det er ikke alene en administrationsbeslutning. Men det handler også om at lære et nyt IT-system at kende, og det må man også give tid.
Når man har erkendelsen, at det ikke fungerer, så bliver man også nødt til at træffe konsekvenserne af det
Men overlægen mener, at beslutningstagerne er blevet forført af gode sælgertyper, der har prakket dem en Sundhedsplatform på fuld af fejl.
- De har kunne fortælle dem, at det bliver brugt af 1.100 hospitaler verden over, at det er det store gennembrud, og at kvantitet betyder kvalitet - men det gør det bare overhovedet ikke. Der er så mange begynderfejl i det system, siger Michael Halder.
Systemet er ikke intuitivt og brugervenligt
En af overlægens hovedkritikpunkter ved Sundhedsplatformen er, at sundhedspersonalet hele tiden skal tage stilling til alt muligt.
- Systemet kræver af os, at vi tilpasser os systemet, i stedet for systemet tilpasser sig os og hjælper os i min hverdag, siger Michael Halder.
- Det er slet ikke brugervenligt, det er ikke intuitivt og logisk. Jeg kan ikke forestille mig, at det kan blive bedre. Det har været under opsejling i fire-fem år og implementeret i Hovedstaden i halvandet år, og vi kæmper stadig med elendighed, siger Michael Halder.
Danmarks største nye offentlige IT-system
Overlægen erkender dog, at systemet muligvis passer bedre til nogle afdelinger end andre. Han arbejder selv med palliative patienter, som er patienter som man har opgivet at behandle.
Formanden for Udvalget for arbejdsmiljø og rekruttering understreger dog, at Sundhedsplatformen ikke skulle fungere bedre på nogle afdelinger fremfor andre.
- Det er et IT-system, der er købt ind, så det kan bruges på alle afdelinger i hele region Sjælland. Det handler meget om indkøring lige nu. Derfor synes jeg også, at medarbejderne skal give det tid til at fungere rigtigt ude på afdelingerne, siger Gitte Simoni fra Dansk Folkeparti.
Tid eller ej, overlægen fra Nykøbing F. Sygehus mener ikke, at Sundhedsplatformen er værd at bygge på.
- Når man har erkendelsen, at det ikke fungerer, så bliver man også nødt til at træffe konsekvenserne af det. Det er et milliardbeløb, vi betaler. Det er Danmarks største IT-projekt i det offentlige system, så det er ikke småting.
TV ØST har forsøgt at få en kommentar fra Lars Onsberg Henriksen, koncerndirektør i Region Sjælland.