Pendlere på Sydbanen mellem Nykøbing Falster og Ringsted har siden slutningen af marts sidste år jævnligt måttet indstille sig på længere rejsetid.
Således har der over en periode fra 29. marts 2020 og frem til og med 7. september 2021 været sporarbejde på hele eller dele af den 120 kilometer lange banestrækning i 350 ud af 528 dage.
Men det er langt fra slut med togbusser. Der venter fortsat op mod 95 dages sporarbejde frem mod den 11. december på strækningen mellem Nykøbing Falster og Holeby på Lolland, hvor sporarbejdet til den nye Femern Bælt-tunnel har været i gang siden slutningen af juli måned.
Samtidig oplyser Banedanmark tirsdag til TV2 ØST, at der i forbindelse med dels test af signaler og dels elektrificering af sporene mellem Nykøbing Falster og Næstved er behov for yderligere sporspærringer, hvilket betyder flere perioder med togbusser fra og med 7. september frem til og med 11. november 2021.
Flere uger med togbusser
Arbejdet med elektrificering af sporene vil starte ved 18-tiden og fortsætte til klokken to om natten, imens weekend-arbejdet med test af signalprogrammet i ugerne 36 til 39 – 8. september til og med 3. oktober – vil foregå mellem klokken 21.30 og 4.30 følgende dags morgen.
Men her slutter det ikke. Ifølge DSB skal pendlerne tilbage i busserne igen om aftenen og om morgenen på Sydbanen mellem Nykøbing Falster og Næstved allerede fra 10. oktober til og med 11. november.
Banedanmark oplyser onsdag formiddag til TV2 ØST, at sporspærringer her skyldes et arbejde med udskiftning af sporskifter i Lundby og Vordingborg. Sporskifterne skal udskiftes som en del af etableringen af det nye signalsystem på strækningen.
Arbejdet vil ifølge Banedanmark ikke alene påvirke rejsende om aftenen, hvor tog bliver erstattet med togbusser.
- De to første ordinære morgentog fra Nykøbing Falster vil i den periode også blive erstattet af togbusser, skriver Banedanmark til TV2 ØST.
De kommende måneder med togbus kommer efter godt halvandet år med busser i stedet for tog på Sydbanen.
Otte måneder i bus
Det første store – og største – sporarbejde på den 120 kilometer lange jernbane, der bliver rygraden for fremtidens højhastighedstog mellem Danmark og Tyskland, startede 29. marts 2020.
Udretning af spor mellem Næstved og Ringsted samt en helt ny station i Glumsø sendte pendlerne i busser i otte måneder. I første omgang forlød det, at arbejdet kunne klares på næsten den halve tid, men til pendlernes store frustration skred planerne.
Få det fulde overblik over sporarbejderne:
Grafik: Nick Abildgaard
Sporarbejdet forlængede rejsetiden med 26 minutter – fra 18 til 44 minutters samlet rejsetid mellem Næstved og Ringsted, og på et møde i pendlerforeningen sagde formand Robert Hansen:
- Det er voldsomt. Vi havde forberedt os på fem måneder, og det havde vi mere eller mindre accepteret. Men så kommer Banedanmark her lige før jul og siger, at det forresten bliver otte måneder uden at begrunde det med andet, end at de mangler ressourcer.
Da togene endelig kom tilbage på sporet, var alt dog ikke som før. Færre afgange og lavere hastighed fulgte med de ny skinner helt frem til starten af april 2021, fordi et gammelt signalanlæg ved Næstved gav problemer.
Tilbage i busserne
Blot en måned senere rykkede togbusserne så atter ind på strækningen – denne gang på de sydlige breddegrader. 30. april blev sporspærringen i forbindelse med sporarbejdet på strækningen Vordingborg-Rødby Færge påbegyndt og med det en forlængelse af rejsetiden på næsten en halv time.
Sporarbejdet her er som de øvrige sporarbejder en del af forberedelserne til den nye Femern Bælt-tunnel. Dermed blev det også til et endegyldigt farvel til togdrift på Rødbyhavn otte år inden, tunnelen efter planen skal stå færdig i 2029.
1. august 2021 blev der igen åbnet for tog på strækningen tværs over Falster og en uge senere blev et næsten tre måneder langt sporarbejde på Lollandsbanen også afsluttet.
I det meste af august har det dermed igen været muligt at køre hele vejen fra Nykøbing Falster til Ringsted uden skift, inden et – ifølge Banedanmark – sidste og afsluttende sporarbejde blev startet op mellem Næstved og Ringsted den 28. august. Her skal Banedanmark færdiggøre et sikringsanlæg til elektriske tog på Næstved Station.
- Det er et arbejde, vi havde håbet på, vi kunne gøre i påsken (2021 red.) – men det var lidt mere komplekst, end vi havde forventet, så det gør vi færdig i september, fortalte Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør på Ringsted-Femern Banen, tidligere om arbejdet til TV2 ØST.
Imens passagerer mellem Næstved og Ringsted således kan sige endegyldigt farvel til togbusser om godt en uge, så venter der fortsat busser til de rejsende i aften- og morgentimerne yderligere to måneder på Sydbanen fra Næstved og sydover.
De sidste sporarbejder på hele strækningen forventes afsluttet til den 11. december 2021.
VIDEO: Der er indsat togbusser på strækningen Nykøbing Falster-Ringsted frem til på tirsdag på grund af sporarbejde, men togbusserne har langt fra kørt, som de skulle. Mandag ventede flere hundrede pendlere på Næstved Station forgæves på at få plads i en togbus, og DSB erkendte efterfølgende, at der var indsat for få.