- Jeg er simpelthen så ked af det. Vi var kørt hjemmefra i god tid. Alligevel nåede vi hverken med til bisættelsen eller til receptionen bagefter.
Sådan siger den 86-årige Anne Marie Ahle fra Bækmarksbro i Vestjylland.
Hun var på vej til bisættelse hos sin ex-svigersøn og sine børnebørns far, da hun blev fanget på rampen til selve højbroen, da forbindelsen lukkede ned. Det er hun nu ekstremt ked af, og kalder bisættelsen meget vigtig for hende.
- Vi var på vej otte mennesker i to biler, men sad alle fanget i køen. Vi var længst fremme af de to biler - og vi kom til at vente længe, fortæller hun.
Da broen lukkede lørdag morgen klokken 08.29 troede de fleste muligvis, at der var tale om en kortvarig lukning, der hurtigt ville være overstået. Det skulle vise sig ikke at være tilfældet. En psykisk syg person ville ifølge politiet tage sit liv fra broen - og redningsindsatsen blev langvarig. Broen fortsatte med at være totalt lukket frem til klokken 13.00, hvor der blev åbnet for trafikken over broen i ét spor.
Få hjælp her
Har du selvmordstanker, kan du ringe til Livslinien på 70 201 201.
Du kan også skrive med en rådgiver på livslinien.dk/chatraadgivning.
Telefonen er åben fra kl. 11.00 til 05.00 om morgenen hele året rundt. Alle samtaler er anonyme.
- Vi ringede til familien, og man overvejede at udskyde bisættelsen lidt. Men det var jo håbløst, siger hun.
Da broen blev åbnet havde beredskabet placeret en række biler omkring det sted, hvor de arbejdede med at redde en selvmordstruet person.
- Det er en gåde for mig, hvorfor de ikke åbnede et spor mere tidligere. Vi ventede den ene time efter den anden. Havde vi været på stedet bare fem minutter før, så var vi nået med over, siger hun, efter at have haft nogle dage til at sunde sig over oplevelsen.
Nåede ikke begravelsen
Selvom trafikken fik lov til at flyde igen, så fortsatte de lange køer dog med at vokse. På et tidspunkt nåede køen ifølge Googles trafiktjeneste Google Maps Trafik næsten til Slagelse. Det er en kødannelse på op mod 15 kilometer.
- Vi ventede og ventede og ventede. Foran os var et brudepar, der var på vej til den kirke, hvor de skulle giftes, og der var også andre, der skulle til begravelse. Det var utroligt, at de ikke åbnede op noget før, siger Anne Marie Ahle. Hun fortæller, at hele den jyske gren af familien kom for sent.
- Vi kom for sent til bisættelsen, og vi kom også for sent til den reception, som blev holdt bagefter, og hvor mit barnebarn holdt en meget rørende mindetale for sin far. Det ville jeg gerne have oplevet - i stedet måtte jeg læse den på papir, fortæller hun.
Først i løbet af aftenen rettede trafiksituationen sig på den vigtige hovedfærdselsåre på tværs af landsdelene.
Ventede med heste
Mens bilerne holdt stille på broen, så sejlede færgerne fra Sjællands Odde, og der kørte dagen igennem tog mellem landsdelene.
Mange mener dog, at der manglede information fra politiet på dagen.
Da trafikken endelig åbnede op blev det sagt i radioen, at man ventede, at trafikken blev afviklet i løbet af en time eller to.
En af dem, der lyttede med, var Anna Linda Nilsson fra København. Hun var på vej mod Fyn i en lastbil med fem heste i anhængeren.
- Jeg var egentlig kørt af, da jeg hørte om problemerne. Så holdt jeg med hestene på en parkeringsplads i Slagelse og sikrede, at dyrene havde både vand og hø. Men da de så sagde, at de åbnede, så kørte jeg på motorvejen igen, siger hun.
Udmeldte tider holdt ikke
Tiderne holdt bare slet ikke, fortæller Anna Linda Nilsson. På 20 minutter nåede hun kun én afkørsel længere frem, før hun kørte af igen.
- Så sad jeg der og tænkte på, hvad jeg skulle gøre, og så prøvede jeg at køre igen, fortæller hun.
Det blev dog en langstrakt affære - men heldigvis tog dyrene i lasten det pænt.
- De fandt sig i det, og det var godt. Men det hele endte i kaos, da vi nåede frem til betalingsanlægget, fortæller Anna Linda Nilsson.
Hun fortæller, at alle stande i betalingsanlægget var åbnet - det betød, at der kunne betales og køres igennem i seks-syv spor. Umiddelbart efter skulle de syv spor flette sammen til ét.
- Der burde politiet have været på pletten til at guide trafikken. Eller der skulle kun have været to vognbaner åbne i betalingsanlægget. Nu endte alt i kaos i stedet, hvor ingen kom frem eller tilbage, fortæller hun.
Først flere timer for sent, og på kanten med køre-hviletidsreglerne, nåede hun frem til destinationen med hestene. Men tre dage senere er hun stadig vred. Hun mener, at politiet både informerede for lidt om situationen - og åbnede broen for sent i ét spor.
- Nu har vi hele sommeren siddet i kø, fordi det skulle være muligt at omlægge trafikken let. Så forstår jeg virkelig ikke, hvorfor man ikke gjorde det med det samme, men skulle vente mere end fire timer på det, siger hun.
Informerede kun på Twitter
Det var Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der havde ansvaret for brolukningen, og derfor også ansvaret med at informere på dagen, hvor broen var lukket.
Her forklarer linjechef Tom Trude, at sagen nu skal undersøges.
- Vi har ikke evalueret hele indsatsen endnu, siger han i et skriftligt svar, og oplyser, at han sammen med politiets samarbejdspartnere vil gennemføre en evaluering af forløbet. Her vil spørgsmålet om omlægning af trafikken til ét spor i hver retning også blive besvaret. Han håber, at den evaluering kan blive afsluttet i løbet af et par uger.
Politiet valgte dog på dagen udelukkende at kommunikere på det privatejede medie Twitter, hvor de udgav en håndfuld updates i løbet af dagen. Den dedikerede telefon til journalister blev slet ikke besvaret i løbet af dagen. Politiets første tweet udkom en time efter lukningen af broen, klokken 9:23, den næste klokken 11.25. Dernæst kom der en update klokken 12.20, klokken 13.12. Slutteligt klokken 17.38 blev der udsendt en pressemeddelelse fra politiet.
- Vi bruger Twitter, fordi det er en hurtig og effektiv måde at få information ud til medierne og dermed ud til borgerne, siger han.
I kraft af deres rolle i beredskabet er det alene politiet, der i sådan en situation kan besvare spørgsmål fra pressen, og formidle dem videre til offentligheden. Derfor betød tavsheden også, at det var meget få informationer, der slap ud om trafiksituationen.
- En redningsaktion som denne er i sagens natur meget uforudsigelig og både af hensyn til sikkerheden og værdigheden hos den person, der var selvmordstruet og sikkerheden for vores eget personale og samarbejdspartnerne på stedet, var det nødvendigt at sikre området, så bilerne blev ledt en anden vej, siger han om lukningen.
Alt i alt har det været en dårlig uge for trafikken over Storebælt. Ud over den store nedlukning lørdag, så har broen onsdag og torsdag været spærret for vindfølsomme køretøjer, der i stedet må tage færger for at komme på tværs af landsdelene.