Pendlere på Østbanen må fra i dag afsætte ekstra tid for at komme på arbejde. Togene kører langsommere, og det forlænger rejsetiden med op til syv minutter.
Fordelt over et år svarer det til mere end to døgns ekstra rejsetid.
Både transportministeren og regionsrådsformanden står med tidligere tiders synder
De langsommere tog er den direkte konsekvens af Østbanens tilstand. Hvis skinnerne skal kunne bære togene i de kommende år, er det nødvendigt, at togene kører langsommere.
Hastigheden nedsættes fra 100 til 75 kilometer i timen. Beslutningen blev truffet af operatøren Lokaltog efter et rutineeftersyn af skinnerne i september måned.
Over en million rejsende
I dag, søndag, er de nye køreplaner trådt i kraft. Færre tog, længere rejsetid og skift på Hårlev Station for rejsende til eller fra Rødvig er en realitet.
En af dem, som det går udover, er Steen Sparmann, der bor i Rødvig.
- For os er bil ikke rigtig en mulighed. Min kone har ikke kørekort, og det vil også blive både bøvlet og økonomisk dyrt at skulle tage bil til Køge og toget derfra, siger Steen Sparmann og fortsætter:
- Jeg vil ikke sige, jeg er lammet over, at togene nu skal køre langsommere, fordi skinnerne er slidte. Det er fem-syv minutter og et skift. Det er ekstra tid oven i, men det vi kan frygte, er fremtiden. Hvad er det næste, der sker?
Artiklen fortsætter under grafikken.
Grafik: Lonni Christiansen & Nick Abildgaard
Over en million passagerer rejste sidste år med Østbanen – en fremgang på 30 procent fra 2007.
Region: Vi mangler penge
Ejerne af Østbanen, Region Sjælland, oplyser, at man længe har vidst, at den var gal med de gamle skinner.
- Banen er næsten 40 år gammel. Vi har passet og vedligeholdt, som vi skal, men det er ligesom en bil, selvom du kører den til service, så er den på et tidspunkt slidt op. Det samme kan man sige om skinnerne. Udløbsdatoen er overskredet, siger Heino Knudsen (S), regionsrådsformand i Region Sjælland.
- Vi modtager cirka 36 millioner kroner om året til at vedligeholde baner og material om året. Det bruger vi cirka 40 millioner kroner på. Vi bruger mere, end vi modtager, tilføjer han.
Det investeringstilskud, som regionen får i dag, er ifølge den ansvarlige direktør for Østbanen i Region Sjælland, Carsten Krabbe, forældede. Det vil koste yderligere 30 millioner kroner om året at renovere Østbanen.
- Det investeringstilskud, vi får i dag, er baseret på de udgifter, der var i perioden 2000-2009. Den bevilling har man bare fortsat uden at se på, hvad det reelle behov er, siger han.
Uforudseeligt problem
Skinnerne på Østbanen er fra 1981. Dermed har skinnerne udtjent deres levetid. Allerede i 2011 blev sæderne pillet ud for at skåne skinnerne, da hastigheden blev sat op.
Seks år senere slår en undersøgelse fast, at den gamle jernbane er tyndslidt. Siden har banen været plaget af flere skinnebrud.
Advarselslamperne har med andre ord blinket længe.
Artiklen fortsætter under videoen.
Ifølge Carsten Krabbe har man imidlertid ikke kunnet forudse, at man ville ende i den her situation, som nu rammer pendlerne på Østbanen.
- Der var ingen for et år siden, der vidste, vi ville stå i den her situation nu. Lokaltog har løbende monitoreret banens tilstand, og i september konstaterer Lokaltog et øget slid og anbefalede at nedsætte hastigheden for at forlænge banens levetid, siger han.
Du siger, ingen kunne have forudset, den situation banen er kommet i nu - en rapport fra 2017 viser, at banen er tyndslidt?
- Jeg vil darge parallel til bilen – hvis den har kørt 250.000 eller 350.000 kilometer – så ved du godt, at det er ved at være tid til at skifte bilen ud. På samme måde er det med jernbaner. Det, der nu er sket, kunne også være sket om tre eller fem år. Blandt andet den meget regn og det ændrede klima påvirker banens stabilitet negativt.
Hvorfor har man ikke af hensyn til pendlerne skrottet bilen – for nu at bruge din egen analogi – og købt en ny i tide?
- Hvis vi skal hive 30 millioner kroner mere op ad kassen hvert eneste år de næste 25 år, så skal vi køre med færre busser og tog i Region Sjælland. Pengene til kollektiv trafik kommer fra rammen til regional udvikling i Region Sjælland. Vi bruger i øjeblikket cirka 74 procent af det samlede budget af cirka 490 millioner kroner på at levere kollektiv trafik til borgerne i Region Sjælland.
Region Sjælland har ifølge Carsten Krabbes eget udsagn i samarbejde med Danske Regioner de seneste mange år lagt arm med staten om det investeringstilskud, som regionen får, og som skal dække udgifterne til renovering og indløb af tog.
Redaktionen ville gerne have set dokumentation på, at Regionen Sjælland gennem årene har gjort de forskellige transportministre opmærksomme på, at Østbanen har trængt til at blive renoveret og dermed behovet for finansiering.
Dette har imidlertid ikke kunnet imødekommes.
Urimeligt pres
Situation på Østbanen ærgrer folketingspolitiker Tanja Larsson (S), der er medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer og har rødder i Faxe.
- Som regionalt interesseret politiker, synes jeg, det er et område, vi skal finde nogle penge til. Den nye metro i København er flot og nødvendig. På samme måde er det nødvendigt med investering i infrastrukturen på landet – også hvis man vil have, vi skal køre mindre i bil, siger hun.
Artiklen fortsætter under videoen.
Hun peger på, at der er tale om en vanskelig situation:
- Både transportministeren og regionsrådsformanden står med tidligere tiders synder, men jeg synes også, at det pres, der lige nu bliver lagt på transportministeren, er en lille smule ufint, siger hun og tilføjer:
- Hvorfor har vi ikke dokumentation for, at politikerne overhovedet blevet orienteret i tide i den her sag? Hvornår har man gjort transportministrene opmærksomme på problemet med Østbanen, som man siger, man har kendt til længe?
Frygter lukning af Østbanen
Brigitte Klintskov Jerkel (K) er tidligere medlem af regionsrådet på Sjælland og i dag medlem af Folketinget. Hun erindrer ikke, at regionsrådet i den tid, hun har siddet der, er blevet gjort opmærksom på Østbanens tilstand:
- I den tid, jeg har siddet i regionsrådet, har vi ikke fået forelagt på noget tidspunkt, at vi skulle spare op, eller skinnerne skulle renoveres. Jeg tror, at resultaterne og banens tilstand ved sidste tilsyn er kommet lidt bag på nogen i regionen.
Brigitte Klintskov Jerkel sad med ansvar for sygehusene og dermed ikke i den kollektive transport, da hun sad i regionsrådet, forklarer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men derfor undrer det alligevel Brigitte Jerkel, at politikerne ikke er blevet orienteret om det investeringsbehov, som nu har vist sig i Østbanen.
- Det er ærgerligt at stå i den her situation. Jeg frygter, vi ender ud i, at når vi skal have næste tilsyn til marts, kan driften blive indstillet. Østbanen er vigtig for hele udviklingen af Køge med uddannelse og store arbejdspladser. Det kræver, infrastrukturen er i orden, siger hun og tilføjer:
- Der er ingen tvivl om, at regionerne er pressede på økonomien – men havde vi vidst det her i tide, havde vi haft mulighed for længe siden at gøre en renovering.
Minister: Regionens opgave
TV2 ØST har forelagt transportministeriet regionens synspunkter, og givet departementet mulighed for at uddybe deres synspunkt, som ministeren tidligere har udlagt til regionerne som:
- Det er de lokale og regionale myndigheder, der har ansvaret for at tilrettelægge trafikken, så befolkningen betjenes bedst muligt med kollektiv trafik. Det er derfor også lokalt, man har – og skal have – et billede af de trafikale og økonomiske udfordringer, de enkelte baner står over for.
Artiklen fortsætter under billedet.
I et skriftligt svar skriver Transportministeriet:
- Det er korrekt, at Region Sjælland hvert år modtager cirka 36 millioner kroner i investeringstilskud til privatbanerne. Regionerne modtager desuden et bloktilskud på udviklingsområdet som kan anvendes til privatbaner og som blandt andet er fordelt på baggrund af antal kilometer privatbanespor.
I 2019 modtog Region Sjælland 476 mio. kr. i bloktilskud på udviklingsområdet, oplyser Transportministeriet, som videre skriver:
- I følge ministeriets oplysninger har Region Sjælland ikke investeret i privatbanerne de sidste fire år, men kun driftet dem. Det er regionens ansvar at prioritere de nødvendige midler til både drift og investeringer i privatbanerne.
Det er kun tre år siden, at en anden bane i Region Sjællands område risikerede at lukke som følge af slidte skinner.
Togskinnerne på Tølløsebanen var så slidte, at på enkelte strækninger blev toghastigheden i 2015 sat ned til 40 kilometer i timen, og året efter blev togene sat helt ud af drift.
Borgemøde om Østbanen på mandag
Region Sjælland sagde på dette tidspunkt, at man først ville investere i Tølløsebanens skinner, når de folkevalgte på Christiansborg besluttede sig for rammerne for den regionale kollektive trafik.
Rammerne blev fastholdt, og toget på Tølløsebanen er i dag tilbage på sporet efter en større renovering.
På Østbanen gør en gruppe lokale og regionale politikere mandag aften et forsøg på at mobilisere borgerne i kampen:
- Vi gør det her for at sætte maksimalt fokus på den store udfordring, vi har omkring Østbanen. Også for at få forklaret vores borgere, hvad der er op og ned i den her situation, siger Heino Knudsen, der med mødet håber at sende et klart signal til Christiansborg om banens betydning for regionen.
Artiklen er opdateret med skriftligt svar fra Transport- og Boligministeriet.