Hjælpen skal komme nu - politikere beder om nye skinner til Østbanen

Mange medlemmer af Folketinget har mandag modtaget tre konkrete løsningsforslag til, hvordan renovering af skinnerne på Østbanen kan finansieres.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er snart ikke mere at give af. Skinnerne på Østbanen, der forbinder Faxe og Stevns Kommuner med Køge, er cirka 40 år gamle og trænger hårdt til at blive skiftet ud.

Allerede i 2011 blev der indført begrænsning på togenes vægt, hvilket betød at nogle af sæderne måtte tages ud, og siden december 2019 har togene kørt med en maxhastighed på 75 kilometer i timen for at begrænse sliddet på sporene.

quote Vi håber meget, at vi får gjort klart endnu engang, at det her er et presserende behov

Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns Kommune

Skinnerne på Østbanen synger med andre ord på sidste vers, og de skal renoveres nu, hvis ikke der skal indføres endnu flere begrænsninger, eller at kørslen på banen helt må indstilles.

Derfor har regionsrådsformand Heino Knudsen (S) samt borgmestrene i Stevns, Faxe og Køge kommuner mandag morgen sendt en mail til medlemmer af Folketinget valgt i Sjællands Storkreds og til medlemmer af Folketingets Transportudvalg. Budskabet er, at der er behov for at afsætte midler på Finansloven til at renovere skinnerne på Østbanen, oplyser Region Sjælland. Borgmestrene og regionrådsformanden har også fået produceret en film, hvor de kommer med deres budskaber til Folketingets Transportudvalg.

- Østbanen er en livsnerve for mange borgere i denne del af Region Sjælland. Det er derfor helt afgørende, at der bliver lagt nye skinner på strækningen snarest. Ellers stopper togdriften, lyder det i mailen.

Hjælp fra staten er nødvendig

Finansieringen til skinneudskiftning er i øjeblikket på finansloven som et såkaldt investeringstilskud. Men det nuværende tilskud dækker ikke Region Sjællands faktiske udgifter, og Region Sjælland har ikke selv penge til en udskiftning, der koster 510 millioner kroner.

Det er vores borgere, der hver dag skal i skole og på arbejde, som bliver ramt, siger borgmester på Stevns, Anette Mortensen.
Det er vores borgere, der hver dag skal i skole og på arbejde, som bliver ramt, siger borgmester på Stevns, Anette Mortensen.

I mailen beder regionsrådsformanden og de tre borgmestre derfor de udvalgte folketingsmedlemmer om at påvirke finanslovsforhandlingerne for 2021, så Region Sjælland kan få dækket de faktiske udgifter.

Østbanen
Læs også
Enigt regionsråd går efter nye skinner til Østbanen - nu starter arbejdet
Østbanen
Læs også
Enigt regionsråd går efter nye skinner til Østbanen - nu starter arbejdet

- Vi håber meget, at vi får gjort klart endnu engang, at det her er et presserende behov. Vi vælger så samtidig at pege på nogle konkrete løsningsmuligheder i stedet for bare at sige, at der er det her behov, fortæller Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns Kommune, til TV2 ØST.

Tre løsningsmodeller

Heino Knudsen og de tre borgmestre har i mailen vedlagt et faktaark om Østbanen samt et dokument, der beskriver tre forskellige løsninger på, hvordan Østbanen kan finansieres.

Her foreslår de, at man enten etablerer en statslig pulje til lokalbaner, hæver det såkaldte investeringstilskud eller at man giver en engangsbevilling.

Østbanen
Læs også
Nu starter slagsmålet om penge til nye skinner på Østbanen
Østbanen
Læs også
Nu starter slagsmålet om penge til nye skinner på Østbanen

Vælger man løsningen med at hæve investeringstilskuddet, vil det kræve, at Region Sjælland får 23 millioner kroner årligt i investeringstilskud, så det dækker regionens lånefinansiering af sporrenoveringen. Vælger man løsningen med en engangsbevilling, skal den lyde på 510 millioner kroner, da det er den samlede pris for at renovere skinnerne på Østbanen i løbet af 2021 og 2022.

- En af de sidste to løsninger er for os, isoleret set, mest interessant, da vi med en statslig pulje ikke er sikre på, at vi får pengene. Men alle tre løsninger er i spil, og for mit vedkommende er det vigtigste i virkeligheden, at vi får finansiering til skinnerne, fortæller Anette Mortensen.

Vil gerne i gang nu

Initiativtagerne til de tre løsningsmodeller håber meget, at der bliver fundet en løsning på finansieringen på de nuværende finanslovsforhandlinger for 2021, så arbejdet med skinnerne kan gå i gang hurtigst muligt.  

quote Det her er virkelig vigtigt for at få hverdagen til at fungere for de borgere, der bor her

Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns Kommune

Movia har nemlig allerede lagt en tidsplan for en mulig sporrenovering af Østbanen, som giver mulighed for, at sporene kan være fuldt renoverede i sommeren 2022. I sommer besluttede Regionsrådet også at sætte anden fase til 30 millioner kroner i gang for, at renoveringen kan gennemføres hurtigst muligt.

- Allerede nu er vægten og hastigheden reduceret på togene. Derfor er det jo afgørende, at det sker så hurtigt som overhovedet muligt. Så det er et klart håb, at vi kan få det ind i de finanslovsforhandlinger, der er nu, fortæller Anette Mortensen.

Opgaven med at finde finansiering til sporrenoveringen er egentlig en opgave for Region Sjælland alene. De tre borgmestre i Stevns, Faxe og Køge Kommuner har dog valgt at gå med i kampen om at overbevise regeringen, da det er deres kommuners borgere, der hver dag bliver ramt af de mange begrænsninger, som de nedslidte skinner på Østbanen medfører.

-  Det er vores borgere, der hver dag skal i skole og på arbejde, som bliver ramt. Vi har ikke nogen uddannelsesmuligheder efter 9. klasse, så hvis du skal have en uddannelse efter 9. klasse, så skal du ud af kommunen. Der har man altså ikke fået kørekort endnu, så hvis du skal transportere dig andre steder hen, så er Østbanen afgørende, siger Stevns-borgmesteren.

Store forhåbninger

Ønsket om at finde finansiering til den nedslidte Østbane har eksisteret længe. I oktober 2019 fik Region Sjælland og kommunerne dog en mavepuster, da transportminister Benny Engelbrecht (S) meldte ud, at staten ikke ville være med til at finansiere sporrenoveringen – det måtte Region Sjælland selv klare.

Tog på Østbanen
Læs også
Transportminister til region - find selv penge til opgradering af Østbanen
Tog på Østbanen
Læs også
Transportminister til region - find selv penge til opgradering af Østbanen

Alligevel har Anette Mortensen store forhåbninger til, at finansieringen bliver en del af den kommende finanslov for 2021.  

- Jeg tror ikke, at der efterhånden er nogle partier både herude lokalt og inde på Christiansborg, der ikke er klar over, at det her er virkelig vigtigt for at få hverdagen til at fungere for de borgere, der bor her. Så jeg håber virkelig, at det kan lade sig gøre, og at det sker så hurtigt som muligt, siger hun.


Nyhedsoverblik