Knap er en stor undersøgelse af muligheden for at erstatte tog med særlige busser på Østbanen landet på regionsrådsformand Heino Knudsens (S) bord, før han har sparket planerne om en busløsning til hjørne.
Vi vil nu bruge fokus og energi på at få et flertal i Folketinget for at afsætte penge til banerenoveringer
Dermed er Region Sjælland tilbage ved udgangspunktet, da man i januar 2020 satte undersøgelsen af såkaldte BRT-busser på Østbanen i gang.
- Uanset hvilken løsning, der skulle arbejdes videre med, så skal der findes mange anlægskroner. Ved en BRT lidt flere end ved en skinnerenovering, skriver Heino Knudsen i en sms til TV2 ØST.
- Vi vil nu bruge fokus og energi på at få et flertal i Folketinget for at afsætte penge til banerenoveringer, da det er en opgave som aldrig er blevet finansieret.
Regionsrådsformanden forklarer videre, at det derfor nu er vigtigt, at Regionen sammen med kommunerne og alle regionalt valgte folketingsmedlemmer får forklaret, hvor vigtig Østbanen er for mere end million årlige pendlere.
- Derfor håber jeg, at rigtig mange folketingsmedlemmer nu vil knokle sammen med os, for at skaffe finansiering fra Folketinget til renoveringen.
Økonomisk håndsrækning afvist
Skinnerne, der udgør Østbanen, som løber fra Køge i nord til Stevns i øst og Faxe i syd er fra 1981 og dermed mere end tyndslidte. Allerede i december annoncerede Region Sjælland, at staten måtte træde til med en økonomisk håndsrækning for at få toget tilbage på sporet.
Det har transportminister Benny Engelbrecht (S) purre afvist, kommer på tale – et budskab som i dag stadig gør sig gældende, da TV2 ØST kontakter ministerens pressekontor.
- Det er regionens ansvar at prioritere de nødvendige midler til både drift og investeringer i privatbanerne, lød svaret i december 2019.
Artiklen fortsætter under videoen.
Stridsøsken blev begravet
Knap to måneder senere i slutningen af januar 2020 var stridighederne mellem minister og regionsrådsformand dog gemt af vejen.
Side og side præsenterede transportminister Benny Engelbrecht sammen med regionsrådsformand Heino Knudsen igangsættelsen af en undersøgelse til i alt tre millioner kroner om de såkaldte BRT-busser.
- Skal vi have en anden løsning end tog, så skal vi have den samme service på banen i fremtiden, som vi havde, før man greb ind over for blandt andet hastigheden sidste år, lød det fra regionsrådsformanden.
Samtidig afviste transportministeren, at der var tale om en spareøvelse på bekostning af pendlerne.
- Det handler om at vende hver en sten og spare, hvor vi kan. Hvis vi skal have en BRT-løsning, så skal det være bedre og grønnere end i dag. Det skal køre på el, og det skal være hurtigere at komme frem, end det var sidste år - og gerne hurtigere, sagde Benny Engelbrecht på pressemødet i januar.
Allerede inden rapportens offentliggørelse har ”Bennys Busser” fået en hård medfart af de lokale pendlere og folketingsmedlemmer.
For selvom transportministeriet har præsentert busserne som "tog på gummihjul", så har mange stillet spørgsmål ved netop komforten, hvor det i modsætning til et tog, er nødvendigt at passagerne sidder ned og tager sele på.
Ydermere vil BRT-busserne køre 80 kilometer i timen og ikke 100, sådan som togene er i stand til at gøre.
Dette giver en rejsetid på op til fire et halvt minut længere.
- Jeg håber, at det er et falskt rygte, at det skulle ske. For mig virker det som en sekundaløsning, et discount-alternativ til en jernbane. BRT-busser kan være et godt alternativ i storbyer – men jo ikke på så lang en strækning, som vi taler om her, sagde Tanja Larsson (S) medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer sidst i januar til TV2 ØST.
Og SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, var heller ikke begejstret:
- Det er klart, at der skal gøres noget på Østbanen. Men det virker som en discountløsning, hvis man vil udskifte tog med busser.
En renoveret skinneløsning, hvis vi kan skaffe finansieringen, som vi skal, uanset hvilken model vi vælger, kan stå klar allerede i sommeren 2022
Imens betakkede Venstres Jacob Jensen, der sidder i regionsrådet og Folketinget, sig for at blive prøveklud for et uafprøvet transportmiddel.
- Vi skal trække på andres erfaringer, når vi vælger, hvad vi gør. Og det spiller ind, at vi ikke kan vente alt for længe. Det haster, det her - og det skal virke med det samme.
Tilbage til udgangspunktet
I dag - godt fire måneder senere - kom rapporten. Her kan man læse, at det vil tage seks år før end BRT-busserne står klar. Det taler ifølge regionsrådsformanden for at bevare jernbanen, der vil kunne gøres så god som ny på bare to år.
- En renoveret skinneløsning, hvis vi kan skaffe finansieringen, som vi skal, uanset hvilken model vi vælger, kan stå klar allerede i sommeren 2022, fremhævede regionsrådsformanden tidligere på dagen til TV2 ØST.
En renovering af jernbanen er alt andet lige også billigere på den korte bane.
Selvom jernbanen forventes at koste 510 millioner kroner at renovere, så vil en BRT-løsning ifølge undersøgelsen løbe op i en pris på mellem 805 og 871 millioner kroner.
Dertil kommer etableringen af et nyt togværksted, fordi en BRT-løsning vil afskære andre regionaltog fra at køre til det togværksted som i dag findes på Østbanen i Hårlev.
Dette vil koste yderligere 155 millioner kroner.
Og uanset om regningen er på en hel eller halv milliard, så hænger Region Sjælland stadig på at betale den.
Et lille lyspunkt er der dog. For selvom analysen har kostet millioner at udarbejde, så har den også gjort jernbanerenoveringen billigere. Tidligere har Region Sjælland oplyst, at prisen for nye skinner var 660 millioner kroner.
Nu er prisen oplyst til at være 510 millioner kroner.
Alarmlamper har blinket længe
Skinnerne på Østbanen er fra 1981. Dermed har skinnerne udtjent deres levetid. Allerede i 2011 blev sæderne pillet ud for at skåne skinnerne, da hastigheden blev sat op.
Seks år senere slog en undersøgelse fast, at den gamle jernbane er tyndslidt. Siden har banen været plaget af flere skinnebrud.
Advarselslamperne har med andre ord blinket længe. Alligevel hævdede region Sjælland i december, at den kritiske tilstand på togskinnerne kom som en overraskelse.
Her blev jernbanens krise mejslet fast, da de endnu relativt nye tog måtte nedsætte hastigheden fra 100 til 70 kilometer i timen og en forlængelse af rejsetiden til følge.
Samtidig indledte Region Sjælland et målrettet forsøg på at vinde befolkningens opbakning til, at folketinget måtte på bane for at bevillige midler til jernbanen.
Billigere busser gør togdrift dyrere
Tilbage til dagens rapport. Selvom BRT-løsningen er markant dyrere at anlægge, så er gevinsten ved at omlægge til BRT-busser gemt i driften.
Ifølge undersøgelsen koster det 17 millioner at drive BRT-busserne, mod 56 millioner for toget. Med til historien hører dog at man ved at nedlægge jernbanedriften på Østbanen og erstatte den med busser mister den synergieffekt der i dag er mellem togdriften på Østbanen og togdriften på lille syd mellem Køge og Roskilde.
Merudgiften her forventes at blive 11 millioner kroner.
Østbanen servicerer 14 stationer fra Køge i Nord til Rødvig mod Øst og Faxe i Syd.