Efter mere end ti år med færre sæder, langsommere tog og jævnlige aflysninger på grund af nedslidte skinner på Østbanen er der nu håb for de hårdt prøvede pendlere.
Medlemmerne af forretningsudvalget i Region Sjælland har nemlig fået præsenteret et tilbud på nye skinner, der ifølge regionsrådsformand Heino Knudsen (S) er godt nok til at gå videre med projektet.
Vi skal igangsætte renoveringen og få lagt de nye skinner hurtigst muligt
Det skriver han i en opdatering på Facebook:
- Det er rigtig mange penge for Region Sjælland. Min egen holdning er dog helt klar. Vi skal igangsætte renoveringen og få lagt de nye skinner hurtigst muligt.
Han henviser til den pris på 798 millioner kroner, som Lokaltog, der driver Østbanen for regionen, har modtaget, efter at projektet har været i en ny udbudsrunde.
Det er 288 millioner kroner mere, end projektet i første omgang var sat til at koste tilbage i 2019 – men trods alt ikke nært så dyrt som sidst politikerne skulle tage stilling til projektet i foråret 2022. Her lød prisen på 1,1 milliard kroner.
Sidste chance for nye skinner
Og der da heller ikke tid at spilde.
Ifølge Lokaltog er det nemlig sidste chance, hvis der også skal køre tog til Stevns og Faxe kommuner i fremtiden.
- Hvis banen ikke renoveres, vil det indenfor en kortere tidshorisont forventeligt blive nødvendigt at lukke Østbanen, skriver Lokaltog i et notat til regionsrådspolitikerne.
Ifølge togselskabet er det eneste realistiske alternativ til en skinnerenovering på nuværende tidspunkt at omlægge til busbetjening.
En løsning som vil "betyde en væsentlig forringelse af det kollektive trafiktilbud til borgerne," hedder det således i dagsordenen for det kommende møde i forretningsudvalget nu på mandag.
Vores grundindstilling er, at nu skal vi i gang
Her skal politikerne tage stilling, hvorvidt de vil følge administrationens indstilling om at gå videre med det vindende tilbud, som Lokaltog har identificeret, blandt tre tilbudsgivere.
Flere tilkendegiver støtte
Imens regionsrådsformanden allerede har tilkendegivet sit synspunkt, tilkendegiver en række af de øvrige udvalgsmedlemmer også opbakning, da TV2 ØST ringer og spørger.
Medlem af forretningsudvalget og første næstformand i regionsrådet, Anne Møller Ronex (R), har ikke nået at sætte sig ind i dagsordenen for det kommende møde i forretningsudvalget, da TV2 ØST taler med hende på en telefon onsdag eftermiddag.
Hun har dog følgende kommentar til projektet og den pris, som Lokaltog nu oplyser, skinnerenoveringen kommer til at koste.
- Vores grundindstilling er, at nu skal vi i gang, siger Anne Møller Ronex og tilføjer:
- Vi gør det af nød – ikke af lyst – også selvom priserne er steget.
Også hos Dansk Folkeparti er holdningen den, at nu må man gå i gang med skinnerenoveringen.
- Mit udgangspunkt er, at Østbanen skal renoveres. Vi kan ikke blive ved med at sætte hastigheden på togene ned og køre langsommere, siger partiets medlem af forretningsudvalget, Jan Herskov.
Der er næsten ikke noget, der bliver billigere i øjeblikket, og vi kan ikke blive ved med at udsætte
Han henviser til, at man for godt tre år siden forsøgte at reducere sliddet på de i forvejen hårdt medtagede skinner ved at sætte hastigheden ned.
- Der er næsten ikke noget, der bliver billigere i øjeblikket, og vi kan ikke blive ved med at udsætte, tilføjer han.
Også ifølge Det Konservative Folkeparti er tiden inde til at gå i gang med sporrenoveringen.
- Jeg mener, det er vigtigt, vi sikrer, Østbanen er velfungerende for alle borgere på Stevns. Det er en vigtig del af den kollektive trafik på Sjælland, siger Christian Wedell-Neergaard (K), regionsrådsmedlem af forretningsudvalget i Region Sjælland torsdag til TV2 ØST og tilføjer:
- Derfor er det nødvendigt, at vi siger ja til at gå i gang med sporrenoveringen.
Dermed tegner der sig et flertal blandt partierne for at sætte gang i arbejdet med at anlægge nye skinner på den 50 kilometer lange banestrækning.
TV2 ØST har også forsøgt at få en kommentar fra Venstre, næststørste parti i regionsrådet, men de er ikke vendt tilbage.
Ender politikerne med at bakke op om en skinnerenovering vil projektet ifølge Lokaltog kunne gå i gang allerede i sommeren 2023. Den sidste delstrækning af Østbanen vil således kunne stå færdig med nye skinner i juli 2024.
11 års hovedpine
Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine.
I 2011 forsøgte man således at skåne skinnerne ved at gøre togene lettere.
Hvert femte sæde blev fjernet, så antallet af passagerer blev reduceret. En løsning som tidligere er blevet kaldt for "tåbelig" men "nødvendig".
I 2019 var der endnu ikke fundet penge til at købe nye skinner. Derfor blev lokomotivernes hastighed sat ned med længere rejsetid til følge for banens over en million årlige pendlere.
- Banen er næsten 40 år gammel. Vi har passet og vedligeholdt, som vi skal, men det er ligesom en bil, selvom du kører den til service, så er den på et tidspunkt slidt op. Det samme kan man sige om skinnerne. Udløbsdatoen er overskredet, sagde Heino Knudsen dengang.
Tre budgivere - en vinder
Siden har der været forslag fremme fra daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) om at lade tog erstatte med busser. Busserne blev kørt ind i debatten på et tidspunkt, hvor Region Sjælland forsøgte at få staten til at dække en del af regningen for nye skinner.
Busserne blev dog vejet og fundet for lette af både regionsrådet og flere folketingsmedlemmer, da løsningen i sidste ende viste sig dyrere end en skinnerenovering. Siden lykkedes det da også regionen under trafikforhandlingerne i 2021 at få vristet 416 millioner kroner ud af staten til lokalbanerne – heraf 255 millioner kroner til nye skinner på Østbanen.
På dette tidspunkt var prisen for nye skinner imidlertid fordoblet fra 510 millioner kroner til 1,1 milliarder kroner, hvilket fik regionsrådet til at sende projektet i genudbud.
Det er resultatet af dette genudbud, som nu ligger klar.
Lokaltog oplyser ikke, hvem der har givet det bedste tilbud blandt de tre tilbudsgivere, Spitzke, Strukton og Swietelsky. Dog at "den vindende tilbudsgiver har budt med en særdeles attraktiv pris i forhold til de andre bydere".
I forbindelse med udbuddet har Lokaltog vægtet pris 65 procent og kvalitet 35 procent. Resultatet af udbuddet indeholder et usikkerhedstillæg på 12 procent.
TV2 ØST har ikke kunnet få et interview med Lokaltog, men i en mail skriver Lokaltogs administrerende direktør, Lars Wrist-Elkjær:
- Af respekt for den politiske proces omkring Østbanens renovering, ønsker vi ikke at udtale os om sagen, før Regionsrådet har truffet den endelige beslutning på deres møde den 7. marts.