Fartøjet er 149 meter langt og 48 meter bredt. Og så kan det have 19 besætningsmedlemmer med til søs, når det skal bruges til at bygge tunnelen under Femern-forbindelsen.
- Det er en specialkonstruktion, der er lavet udelukkende til det her formål. Det er faktisk imponerende, siger Lars Conradsen, projektchef for Femern Link Contractors (FLC).
Fartøjet, også kaldet en multiformålsponton, bliver bygget på værftet Crist i Gdynia i Polen som det første af sin slags. Det er nemlig første gang, der skal bruges et fartøj, der skal bruges på så dybt vand og i den størrelsesorden, som Femern Bælt-tunnelen kræver.
Se mere om fartøjet på TV2 ØST PLAY
- Det er ikke ligesom at lave Folkevogne på Folkevognsfabrikken. Altså man bygger én gang denne her konstruktion, for man bygger kun én Femern-tunnel. Der er udstyr, der kun skal bruges denne ene gang, fortæller Pedro Da Silva Jørgensen, kontraktdirektør ved Femern A/S.
Fartøj skal fikse havbunden
Fartøjet skal tages i brug i begyndelsen af 2024, når havbunden skal gøres klar til, at der kan nedsænkes i alt 89 elementer i den rende, hvor der skal ende med at være en tunnel.
- Tunnelrenden bliver lavet med nogle kæmpe gravemaskiner, som har nogle meget store skovle med nogle meget store tænder på, så når de graver bunden ren, så bliver det jo ikke til et balgulv, fortæller Pedro Da Silva Jørgensen.
Specialfartøjet skal derfor i brug for at udjævne uregelmæssighederne i havbunden.
- Så for at lave overgangen fra udgravningen til det lag, hvor elementet skal ligge, så bruger man fartøjet til at lægge materialet ud, så man når op i få centimeters nøjagtighed, fortæller kontraktdirektøren ved Femern A/S.
Tunnelen skal ligge i 40-45 meters dybde, og netop derfor er det nødvendigt med det specialbyggede fartøj, der er stort nok til at kunne lave en så jævn overflade, at materialerne kan blive lagt helt nøjagtigt.
- Det er den eneste tunnel af den her art og er den største i verden, så derfor skal dimensionerne på fartøjet også være meget større end normalt, siger Pedro Da Silva Jørgensen, kontraktdirektør ved Femern A/S.
Om Femern Bælt-tunnelen
Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog.
Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
Sejler fra Polen i efteråret
Multiformålspontonen er udstyret med to kæmpemæssige tanke, der hver kan transportere op til 7000 tons grus og sten, som altså skal skabe et plant underlag.
Under pontonen bliver der installeret et andet redskab, der via fjernstyring og avanceret teknologi sænker sten og grus ned i renden, hvor tunnelelementerne efterfølgende skal placeres.
Crist-værftet i Polen har været i gang med multiformålspontonen siden 2021, og selvom den skal i brug om godt et halvt års tid, er der stadig et stykke vej endnu, før den kan tages i brug.
- Der mangler mange ting endnu. Der foregår stadig svejsearbejde, og i øjeblikket er der også elektrikere, der samler alle de elektriske forbindelser, siger Lars Conradsen, projektchef for Femern Link Contractors (FLC).
Han forsikrer dog om, at fartøjet er klar til at sejle fra værftet i Polen i efteråret.