Trætte chauffører, der slingrer afsted med patienter i bilen og endda falder i søvn. Hidsige chauffører, der overfuser ældre, truer med at smide dem af og ikke kan fastspænde en handicappet borger korrekt.
Det seneste år har TV2 ØST fortalt, hvordan køreturene med Flextrafik langtfra er uden bump på vejen. Men nu vil trafikselskabet Movia forsøge at undersøge problemerne med udkørte og trætte chauffører ved et projekt, hvor Flextrafik-chauffører skal registrere deres arbejdstid.
Vi har set eksempler på chauffører, der har kørt 16 til 18 timer i døgnet
Det glæder blandt andre chauffør Jan Guldberg fra Næstved, der er selvstændig vognmand og driver selskabet Guldberg bus.
- Jeg synes, det er en god ide. Det er noget, jeg har efterlyst i mange år, for vi har set eksempler på chauffører, der har kørt 16 til 18 timer i døgnet, siger han til TV2 ØST.
I vores område er det trafikselskabet Movia, der sender opgaven med Flextrafik i udbud til vognmænd, der både kan være selvstændige vognmænd, der selv kører bilerne, eller chauffører ansat under en vognmand.
VIDEO: I februar 2022 fortalte Erik Etmann, hvor utryg han var, når han skulle køre med Flextrafik:
Den nye arbejdstidsregistrering er en del af et såkaldt pilotprojekt, der skal teste, hvorvidt chaufførerne overholder arbejdstidsreglerne. En problematik, der ifølge regionsrådspolitker Felex Pedersen (S) fra Odsherred Kommune går ud over kvaliteten af Flextrafik.
- Chaufførerne skal ikke arbejde i urimeligt mange timer. De må ikke blive trætte, og borgerne skal vide, at det er friske og ordentligt organiserede chauffører, siger han.
Felex Pedersen (S) repræsenterer Region Sjælland i Movias bestyrelsen, og han har skubbet på for at få indført arbejdstidsregistreringen.
Chauffør: De presser kvaliteten i bund
Projektet vil i starten kun indsamle data fra 70 selvstændige vognmænd og to vognmænd med ansatte chauffører under sig.
Flextrafik er før blevet sammenlignet med det vilde vesten, hvor vognmændene presser hinanden. Systemet er nemlig designet til at gøre prisen så billig som mulig for trafikselskabet. Movia sender kørselsopgaverne i udbud, hvorefter turene går til den, der vil køre turen til den laveste pris. Det har ifølge Jan Guldberg nogle steder presset kvaliteten i bund:
- Så kan "Vognmand Hansen" se, at jeg kører ni timer til dén pris. Hvis han så går 75 kroner under i timen, så kan han bare køre 13 timer. Det er konkurrenceforvridning, siger han.
Ifølge Jan Guldberg betyder prismodellen altså, at nogle chauffører føler sig nødsaget til at tage så billige ture, at de er nødt til at køre i rigtig mange timer, før de har tjent deres dagsløn. Derfor ser man chauffører med arbejdsdage langt over det, der er normalt i resten af samfundet, mener han.
Nærmest ingen regler for arbejdstiden
Jan Guldberg er dog ikke sikker på, at registrering af arbejdstid er nok til at løse udfordringerne.
- Jeg tror ikke, det vil have en effekt. Ikke andet end at man kan registrere, hvor stort problemet er. Så kan det være, man kan handle ud fra dét, konstaterer han.
En vigtig detalje er nemlig, at der er forskel på, om chaufføren er selvstændig eller ansat. Hvis chaufføren er ansat, så gælder de almindelige arbejdstidsregler, der giver chaufførerne hvileperioder og krav på fridøgn.
Arbejdstidsreglerne:
Chauffører, der er ansat under en vognmand, skal overholde følgende arbejdstidsregler, der også gælder på resten af arbejdsmarkedet.
11-timers reglen, hvor hun eller han skal have en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer i døgnet.
48-timers reglen, hvor den gennemsnitlige arbejdstid i løbet af en uge, beregnet over en periode på fire måneder, ikke må overstige 48 timer.
Fridøgnsreglen, hvor den ansatte skal have et ugentligt fridøgn.
Men hvis chaufføren er selvstændig vognmand med egen virksomhed og altså ikke ansat, så gælder der ikke arbejdstidsregler. Chaufføren bestemmer altså selv, hvor længe hun eller han vil arbejde.
Det gælder også for Jan Guldberg, der er selvstændig - og så alligevel ikke. Han er nemlig kun underlagt køre- og hviletidsreglerne, fordi han kører i en stor bus. Regler der ikke gælder for mindre køretøjer:
- Jeg mener, at regionsrådspolitikerne burde presse på inde på Christiansborg for at få indført køre- og hviletid på al erhvervskørsel. Det vil være billigere for Movia, plus at der vil være en sanktionsmulighed for de chauffører, der ikke overholder reglerne, konkluderer flextrafikchaufføren.
Ifølge Felex Pedersen (S) er arbejdstidsregistrering og køre- og hviletidsregler ikke modsætninger til hinanden:
- Det ene udelukker ikke det andet. Jeg har ikke noget imod køre- og hviletidsreglerne eller at få dem implementeret. Men de kan ikke stå alene. Vi vil gerne have registreret arbejdstid i forhold til kvalitet og servicen af flextrafik, konkluderer han.
Pilotprojektet skal være færdigt allerede inden marts.
VIDEO: I januar 2020 fortalte Anette Madsen, hvordan hun måtte vække en chauffør, der faldt i søvn bag rettet: